Ford tog till sig av kritiken och meddelade att en ansiktslyft version var att vänta. Nu har den gått igenom testmomenten och med nyinstallerad autobroms och filhållningsassistent höjs betyget till en trea.
– Det är bra att se att efter 20 år kan Euro NCAP:s uppmaningar om säkerhetsförbättring fortfarande göra skillnad hos bilföretagen, säger Michiel van Ratingen, säkerhetsgeneral på Euro NCAP.
Övriga bilar som testades fick fem stjärnor, utom Honda Civic, vars relativt låga skydd för barn gjorde att betyget drogs ner till en fyra.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Ford Mustang: 3/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 72%
Skydd av barn: 32%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem: 61%
Volkswagen Arteon: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 96%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 85%
Förarstödsystem: 82%
Alfa Romeo Stelvio: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 97%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 71%
Förarstödsystem: 60%
Seat Ibiza: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 95%
Skydd av barn: 77%
Fotgängarskydd: 76%
Förarstödsystem: 60%
Opel Insignia: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 78%
Förarstödsystem: 69%
Hyundai i30: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 88%
Skydd av barn: 84%
Fotgängarskydd: 64%
Förarstödsystem: 68%
Honda Civic: 4/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 92%
Skydd av barn: 67%
Fotgängarskydd: 75%
Förarstödsystem: 88%
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.