På torsdagen visade Ford upp en ny generation Mustang – den sjunde i ordningen sedan den ikoniska modellen först lanserades år 1964.
Bland nyheterna finns en helt omgjord förarmiljö med digitala instrument – och en elektrisk parkeringsbroms som man kan göra handbromssladdar med. Men det kan ändå hävdas att den största nyheten är vad som inte har förändrats.
Ingen eldrift
Medan konkurrenterna Chevrolet och Dodge är i färd med att pensionera sina bensindrivna muskelbilar, för att ersätta dem med eldrivna alternativ, kommer den nya Mustangen nämligen fortfarande erbjudas med femliters V8-motor och sexväxlad, manuell låda.
– Att investera i en ny generation Mustang är ett stort statement i en tid då många av våra konkurrenter överger förbränningsmotoriserade fordon, sa Fords vd Jim Farley under invigningen.
Den nya Mustangen ska börja säljas nästa sommar. Precis som tidigare erbjuds den i både coupé- och cabrioletutförande och, precis som tidigare, kan man välja mellan den tidigare nämnda V8-motorn och en fyrcylindrig, turbomatad Ecoboost-maskin. Den som inte vill växla själv kan i stället få sin bil med en 10-stegad automatlåda.
Båda motoralternativen är uppdaterade varianter av de som sitter i dagens Mustanger. Ford har inte delat med sig av några effektsiffror, mer än att de nya motorerna ska ha mer effekt än de gamla.
Utvändigt har den nya Mustangen ritats om försiktigt. Fronten är ny, och ser nu annorlunda ut beroende på vilken motor som sitter under huven. Bakskärmarna har blivit bredare för att ge bilen ett mer muskulöst uttryck, och coupéversionen har fått en längre taklinje som ska göra det lättare att ta sig in och ut ur bilen med hjälmen på.
Invändigt är förändringarna mer radikala – här är det nu bildskärmarna som dominerar. Framför den nya, plattbottnade ratten sitter nu ett digitalt instrumentkluster som går att ställa in så att det ser ut som mätarhuset i den så kallade Fox Body-Mustangen från 1980-talet. Den som vill kan välja till en extra infotainmentskärm bredvid, som får instrumentbrädan att likna den i de senaste BMW-bilarna.
Sladdvänlig handbroms
Den som väljer till Fords prestandapaket får också en handbromsspak mellan stolarna – trots att den nya Mustangen givetvis har elektronisk parkeringsbroms. Den sitter där för att bilen ska vara enklare att sladda med, och är framtagen tillsammans med drifting-stjärnan Vaughn Gittin Jr. I kategorin barnsliga funktioner ingår också att det nu går att varva motorn på avstånd, med en knapp på nyckeln.
Ny prestandaversion
Den nya Mustangen kommer också att erbjudas i en ny variant kallad Dark Horse – en ny, sportigare version som i praktiken ersätter dagens Mach 1. Här ligger fokus på bankörning. Dark Horse-bilarna får förutom mer effekt bättre aerodynamiska egenskaper, en speciell manuell växellåda, större bromsar och aggressiva Michelin-däck.
Hur mycket den nya mustangen kommer att kosta är ännu inte känt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 15 september 2022 Åh så härligt att de vågar…
- 15 september 2022 Trevligt att man vågar göra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.