Ford vill öka förståelsen mellan cyklister och bilister och detta genom kampanjen Share The Road.
Kampanjen handlar inte bara om den film du kan se ovan, utan även om ett virtual reality-koncept man kallar WheelSwap. Med VR-teknik låter man cyklister och bilister byta plats med varandra, för att skapa större förståelse.
- För en som ofta reser på både två och fyra hjul har jag upplevt många av de frustrationer och faror som förare och cyklister stöter på, på våra vägar idag, säger Steven Armstrong, VD för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika. En säker integration av alltmer olika transportsätt är en nyckel till hur vi gör våra städer säkrare och enklare för alla att komma till, nu och i framtiden.
Med VR-tekniken lät man 1200 personer uppleva skrämmande situationer ur den andra trafikantens synvinkel. Bilister fick uppleva hur det var att bli trängd av en bil som cyklist eller få en bildörr öppnad framför sig, medan cyklister fick från en bilförares perspektiv uppleva hur det är när cyklister ignorerar rödljus, enkelriktade gator eller liknande. 60 procent uppgav att de ändrat sitt beteende i trafiken två veckor efter VR-upplevelsen.
Diskutera: Vad tycker du behövs för bättre samförstånd mellan cyklister och bilister?
- För en som ofta reser på både två och fyra hjul har jag upplevt många av de frustrationer och faror som förare och cyklister stöter på, på våra vägar idag, säger Steven Armstrong, VD för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika. En säker integration av alltmer olika transportsätt är en nyckel till hur vi gör våra städer säkrare och enklare för alla att komma till, nu och i framtiden.
Med VR-tekniken lät man 1200 personer uppleva skrämmande situationer ur den andra trafikantens synvinkel. Bilister fick uppleva hur det var att bli trängd av en bil som cyklist eller få en bildörr öppnad framför sig, medan cyklister fick från en bilförares perspektiv uppleva hur det är när cyklister ignorerar rödljus, enkelriktade gator eller liknande. 60 procent uppgav att de ändrat sitt beteende i trafiken två veckor efter VR-upplevelsen.
Diskutera: Vad tycker du behövs för bättre samförstånd mellan cyklister och bilister?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så länge cyklister inte följer trafikregler så blir det inte mycket samförstånd. Ser dagligen cyklister som struntar i stoppskyltar och bara cyklar på. Bilister som struntar i stoppskyltar är mer sällsynt men detta jämnas ut av att så många bilister inte riktigt förstått vad blinkers är för något.
Det behövs inte samförstånd utan separation. Skiljer man bilister och cyklister åt genom separata vägar så sker inga olyckor eller ens incidenter. Det är när man blandar olika trafikantgrupper som problem uppstår. Separationen måste dessutom vara fysisk dvs några linjer i gatan räcker inte. Riktigt illa blir det när man blandar lastbilar eller andra "blinda" fordon med cyklister. Don´t share the road.
Man kan inte blanda cyklister och fotgängare heller. Jag går regelbundet på ytor där det är tänkt att vara både fötter och hjul med min hund och ibland kommer det cyklister som absolut inte har anpassat farten. Tänk så mycket enklare det vore om de kunde bry sig om att plinga med ringklockan strax innan de passerar någon. Får de då ingen reaktion bör de sänka farten.
Nä det går inte att blanda fullt ut. Som både cyklist och bilist så förfasas jag över den fullständiga oförståelsen det finns mellan de två grupperna.
Om en eller flera cyklister cyklar på vägen så får man som bilist ta hänsyn till det när man kör om.
Sedan så är det tyvärr allt för många som stannar och lämnar cyklister företräde när de skall passera på övergångsställen och cykelövergångar vilket gör att den ofta körkortslöse cyklisten tror att det skall vara så.
Att vi sedan får massor med nya gång- och cykelbanor i Uppsala är ju väldigt bra, problemet är bara att den linje som skiljer banorna åt är det få som bryr sig om... att det är en cykel med en pil på? Undrar vad det betyder, jag går nog där... Eller hundägaren som lallar runt med sin hund i rullkopplel på ena sidan och själv gående på andra...
Inte lätt detta...
Det är ju inte förbjudet att stanna och släppa över en cyklist vid ett övergångsställe... Dessutom, om cyklisten hoppar av hojen så blir hen gångtrafikant på en sekund och då går allt långsammare för alla inblandade...
Jamendåså John... I Uppsala är cyklister väldigt aggressiva och det har gjort det till defacto att de har rätt att köra, vilket skapar både osämja och olyckor.
Om vi har någon form av ramverk, är det inte en bra lösning att vi alla förhåller oss till samma? Bara en liten lös fundering?
Cyklister i Uppsala och Lund verkar se sig själva som asfaltens segelbåtar.
Mäkinen, ringklockan är det sista man ska använda - gångares reaktion på den är helt oförutsägbar. Framåt, bakåt, åt sidan helt om, eller allt samtidigt... Blanda trafikslag är besvärligt.
Kricko,
Det är därför man ska plinga innan man är alldeles intill så båda hinner reagera och cyklisten kanske sänka farten.
Jag ser dagligen motionscyklister som kategoriskt undviker att nyttja vår nylagda och eminenta cykelbana som binder min ort med staden just därför att det är en mängd cyklister som har blivit påkörda över åren...och nu när vi äntligen har fått en cykelbana så nyttjas den ej!
Mountainbike dem cyklar man i motionsspår med, det är full lagligt om att man tar hänsyn till motionärer och gångare osv, och det gör man givetvis....inte.
Näe jag säger så här, att en körriktningsvisare av den gamla hederliga sorten som fälls ut men större och länge det är vad jag vill ha...en dask i nacken på trampolinerna o hejsan svejsan ut i spenaten med dem.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.