Anders Helgesson befinner sig i Frankrike för att testa den nya generationens Ford Focus. Här är första intrycken.
Hej Anders! Ingen semester än, men du är på en somrig destination har jag hört.
– Ja verkligen! Franska rivieran närmare bestämt Nice. Igår var det tydligen runt 30 grader, men idag har det regnat och temperaturen legat strax under 20 grader – som hemma med andra ord. Jag är här för att köra den senaste generationen av stressversionen av Ford Focus, Focus ST.
Okej, vad skiljer ST från vanliga Focus då?
– Först och främst är det förstås motorn, en 2,3-liters bensinfyra eller en två liters diesel. Det har varit ont om dieselbilar så jag har hållit mig till bensinversionen och det är väl också den som åtminstone på pappret känns mest GTI-mässig, eller ST-mässig om man ska behålla Fordterminologin, 280 hästkrafter mot dieselns 190. För att inte framhjulen ska tappa fattningen av kraften tyglas bensinhästkrafterna av en elektroniskt kontrollerad differentialbroms från Borg-Warner. Rent estetiskt är det faktiskt ganska lite som skiljer ST från de motorsvagare versionerna. Grillen är lackerad mattgrå och har fått justerat stuk på luftintagen, ST-emblem och en redig spoiler på bakluckan är det som är mest uppenbart.
Hur är den att köra då?
– Den är snabb! Styrningen har lite mer känsla än standardmodellerna, jämfört med föregående generation Focus ST är styrningen 15 procent snabbare. Dessutom tycker jag att Focus ST känns lätt, en inte helt vanlig egenskap i dagens bilar oavsett faktiskt vikt. Idag har vi i stort sett bara kört på serpentinvägar utanför Nice, trots bitvis regnhalkiga vägar har bilen gått som tåget i ordets mest positiva bemärkelse.
När kommer den till Sverige och vad kommer det att kosta?
– Vi kan räkna med att de första bilarna kommer runt september, oktober. Listpriset är 359 000 kronor, men som traditionen har Ford någon form av lanseringspris som sänker prislappen med knappt 30 000 kronor. Det är ingen prisskillnad mellan diesel eller bensin, men för ko… Nej förresten, den informationen sparar jag till fredagens podd.
Läs hela provkörningen i nästa nummer av Vi Bilägare nr 11/2019, i butik den 27 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
– Ja verkligen! Franska rivieran närmare bestämt Nice. Igår var det tydligen runt 30 grader, men idag har det regnat och temperaturen legat strax under 20 grader – som hemma med andra ord. Jag är här för att köra den senaste generationen av stressversionen av Ford Focus, Focus ST.
Okej, vad skiljer ST från vanliga Focus då?
– Först och främst är det förstås motorn, en 2,3-liters bensinfyra eller en två liters diesel. Det har varit ont om dieselbilar så jag har hållit mig till bensinversionen och det är väl också den som åtminstone på pappret känns mest GTI-mässig, eller ST-mässig om man ska behålla Fordterminologin, 280 hästkrafter mot dieselns 190. För att inte framhjulen ska tappa fattningen av kraften tyglas bensinhästkrafterna av en elektroniskt kontrollerad differentialbroms från Borg-Warner. Rent estetiskt är det faktiskt ganska lite som skiljer ST från de motorsvagare versionerna. Grillen är lackerad mattgrå och har fått justerat stuk på luftintagen, ST-emblem och en redig spoiler på bakluckan är det som är mest uppenbart.
Hur är den att köra då?
– Den är snabb! Styrningen har lite mer känsla än standardmodellerna, jämfört med föregående generation Focus ST är styrningen 15 procent snabbare. Dessutom tycker jag att Focus ST känns lätt, en inte helt vanlig egenskap i dagens bilar oavsett faktiskt vikt. Idag har vi i stort sett bara kört på serpentinvägar utanför Nice, trots bitvis regnhalkiga vägar har bilen gått som tåget i ordets mest positiva bemärkelse.
När kommer den till Sverige och vad kommer det att kosta?
– Vi kan räkna med att de första bilarna kommer runt september, oktober. Listpriset är 359 000 kronor, men som traditionen har Ford någon form av lanseringspris som sänker prislappen med knappt 30 000 kronor. Det är ingen prisskillnad mellan diesel eller bensin, men för ko… Nej förresten, den informationen sparar jag till fredagens podd.
Läs hela provkörningen i nästa nummer av Vi Bilägare nr 11/2019, i butik den 27 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.