För första gången på sju år heter Europas mest sålda bil inte Volkswagen Golf. Ford Fiesta kör om och kniper förstaplatsen.
Månad efter månad, år efter år, har Volkswagen Golf parkerat högst upp på topplistan när det gäller den europeiska bilförsäljningen.
Senast någon annan modell låg i topp var i mars 2010. Den gången var det Ford Fiesta som tillfälligt körde om.
Nu har det hänt igen.
Under mars ökade Fiesta med 11,8 procent medan Golf backade med 16,8 procent. Forden noterade 47 263 nyregistreringar mot folkans 46 795.
Enligt Jato, som sammanställer statistiken, beror tronskiftet bland annat på att Volkswagen håller på att ställa om till den ansiktslyfta versionen av Golf.
Samtidigt har Ford haft större rabatter och minskningen av dieselförsäljningen har slagit särskilt hårt mot Golf, uppger Jato.
I Sverige är situationen en helt annan. Under mars låg Golf på andra plats i försäljningsstatistiken (2 024 bilar) och Fiesta först på plats 65 (163 bilar).
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Senast någon annan modell låg i topp var i mars 2010. Den gången var det Ford Fiesta som tillfälligt körde om.
Nu har det hänt igen.
Under mars ökade Fiesta med 11,8 procent medan Golf backade med 16,8 procent. Forden noterade 47 263 nyregistreringar mot folkans 46 795.
Enligt Jato, som sammanställer statistiken, beror tronskiftet bland annat på att Volkswagen håller på att ställa om till den ansiktslyfta versionen av Golf.
Samtidigt har Ford haft större rabatter och minskningen av dieselförsäljningen har slagit särskilt hårt mot Golf, uppger Jato.
I Sverige är situationen en helt annan. Under mars låg Golf på andra plats i försäljningsstatistiken (2 024 bilar) och Fiesta först på plats 65 (163 bilar).
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Topplista bilförsäljningen i Europa mars 2017:
Placering, modell, antal registreringar, förändring jämfört med mars 2016.
1. Ford Fiesta, 47 263, +11,8 %
2. Volkswagen Golf, 46 795, -16,9 %
3. Volkswagen Polo, 40 669, +21,7 %
4. Renault Clio, 40 209, +15,9 %
5. Opel Corsa, 38 254, +4,2 %
6. Nissan Qashqai, 36 665, +18,0 %
7. Ford Focus, 33 697, +9,4 %
8. Opel Astra, 31 288, +12,4 %
9. Peugeot 208, 28 551, -0,3 %
10. Renault Captur, 27 195, +13,0 %
Källa: Jato
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här i Sverige har jag bara märkt att Focus verkar ha ökat, men det är nog mest leasingbilar tror jag. Hänger nog mest på priset också antar jag. Annars är listan väldigt olik mot vad kör här i Sverige, listan avspeglar mest 2:a bilen här hemma om sådan finns (-Nissan och Astra).
Imponerande med tanke på att denna Fiesta sjunger på sista versen, en ny har precis släppts ut. Gissar på bra rabatter på gamla modellen i kombination med en bra ÅF nät, något som inte finns här i Sverige när det gäller Ford.
Ja det är alltid bra med konkurrens, det bör ju gynna oss konsumenter förhoppningsvis .
Fy fasen så tråkigt att köra den mest perfektaste bilen, och dessutom stödja dessa skojjare. Nejtack.. Edit: vag alltså
Hvor ligger der en toyota Nissan eneste japaner hvor mange Yaris sælges der ? .
Nog gör väl svenskarna märkliga bilval sett till övriga Europa.
Ser man till förra årets försäljning där VW Golf var så överlägsen så har årets början varit svag för Golf. http://www.expressen.se/motor/volvo-xc60-i-topp-i-europa/
Endast en asiat på tio i topp listan. Vart tog Toyota vägen?
Lasse J, kan du utveckla ditt påstående?
Det man kan se från listan är ju att små bilar dominerar, något som inte riktigt verkar vara fallet i Sverige.
Vet att många länder där kostar de stora bilarna en del i skatt per år och även inköp, det är nog en av anledningarna.
Det är fortfarande billigt att köra stor bil i Sverige jämfört med många andra länder samt att vi inte drabbades av finanskrisen på samma sätt, så vi har rätt bra med pengar att spendera på bil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.