Bilen uppdateras med 48-voltssystem som påstås sänka utsläppen.
Mildhybridsystemet består av en 1,0 liters bensinmotor på antingen 125 eller 155 hästkrafter. En startgenerator kopplad till ett litet luftkylt litiumjonbatteri kan ge extra elektriskt stöd vid acceleration och samla energi där bilen bromsar.
När all motorstyrka inte behövs, till exempel när bilen körs i en och samma hastighet under en längre tid, kan cylindrar deaktiveras för att sedan startas upp på 14 millisekunder. Ford hävdar att mildhybridsystemet kan förbättra bränsleekonomin med 5 procent. De drar båda två 0,5 liter milen. Utsläppet av koldioxid per kilometer är uppmätt till 112 gram i 125-hästarsversionen. I den motorstarkare 155-hästaren är siffran istället 114 gram.
Växellådan på mildhybriderna är sexväxlad manuell. För den som inte väljer mildhybridalternativen har Ford lagt till en nyutvecklad sjustegad automatlåda med dubbelkoppling till enlitersmotorn med 125 hästkrafter.
I och med uppdateringen har Ford också lagt till förarhjälp som adaptiv farthållare med stop&go-funktion, avläsning av hastighetsskyltar, samt varning för korsande trafik vid backning.
Infotainmentsystemets mjukvara har fått en översyn i gränssnittet, bland annat har knappikonerna förstorats. Det har även tillkommit två körlägen: Sport och Trail.
Uppdaterade Ford Fiesta säljs nu. Mildhybriden med 125 hästkrafter kostar 193.400 kronor och från 210.900 kronor får man betala för 155 hästars-alternativet. Beräknad leverans för svenska kunder är i juli i år.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
När all motorstyrka inte behövs, till exempel när bilen körs i en och samma hastighet under en längre tid, kan cylindrar deaktiveras för att sedan startas upp på 14 millisekunder. Ford hävdar att mildhybridsystemet kan förbättra bränsleekonomin med 5 procent. De drar båda två 0,5 liter milen. Utsläppet av koldioxid per kilometer är uppmätt till 112 gram i 125-hästarsversionen. I den motorstarkare 155-hästaren är siffran istället 114 gram.
Växellådan på mildhybriderna är sexväxlad manuell. För den som inte väljer mildhybridalternativen har Ford lagt till en nyutvecklad sjustegad automatlåda med dubbelkoppling till enlitersmotorn med 125 hästkrafter.
I och med uppdateringen har Ford också lagt till förarhjälp som adaptiv farthållare med stop&go-funktion, avläsning av hastighetsskyltar, samt varning för korsande trafik vid backning.
Infotainmentsystemets mjukvara har fått en översyn i gränssnittet, bland annat har knappikonerna förstorats. Det har även tillkommit två körlägen: Sport och Trail.
Uppdaterade Ford Fiesta säljs nu. Mildhybriden med 125 hästkrafter kostar 193.400 kronor och från 210.900 kronor får man betala för 155 hästars-alternativet. Beräknad leverans för svenska kunder är i juli i år.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"De drar båda två 0,5 liter milen. Utsläppet av koldioxid per kilometer är uppmätt till 112 gram i 125-hästarsversionen. I den motorstarkare 155-hästaren är siffran istället 114 gram." - När utsläppssiffrorna ser ut så här för en så liten bil, med ett hybridsystem dessutom, då är det inte realistiskt att kräva idag att en bil inte får släppa ut mer än 90 gram.
Mildhybrid brukar inte ha någon större effekt på bränsleförbrukning. Där imot kan 1 liters motor vid hög belastning ha mycket högre bränsleförbrukning!!!
Sådär lite soppa drar min Volvo med 235-hästars diesel också.
"Kan cylindrar deaktiveras" citerat ur artikeln. Är inte motorn 3-cylindrig, i så fall kan bilen köras på 1 cylinder?!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.