Tidigare i år vann Volkswagen Golf utmärkelsen Årets Bil 2013, men om 18 kvinnliga motorjournalister från 12 länder får välja blir utgången en annan.
Juryn utgår från kriterier som de bedömer vara särskilt viktiga för kvinnor, bland annat värde för pengarna, säkerhet, barnvänlighet, klimatpåverkan, design och utrymmen.
När juryns röster var räknade stod Ford Fiesta 1,0 Ecoboost som vinnare, före Mazda CX-5 och Range Rover. Bilen är utrustad med en trecylindrig bensinmotor med turbo, som ger 125 hästkrafter och har en angiven bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km.
Klicka här för att läsa Vi Bilägares provkörning av Ford Fiesta 1,0 Ecoboost.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Fiesta?
Familjebilar:
1. Audi Allroad
2. Volkswagen Golf
3. BMW 3-serie
Lyxbilar:
1. Range Rover
2. Mercedes SL 550
3. BMW 6-serie
Sportbilar:
1. Porsche Boxster S
2. Audi RS5
3. Toyota GT86/Subaru BRZ
Suvar:
1. Mazda CX-5
2. Hyundai Santa Fe
3. Nissan Pathfinder
”Ekonomibilar”:
1. Ford Fiesta 1.0 Ecoboost
2. Kia Forte
3. Toyota Prius
Crossovern Juke kommer i sin andra generation med större kaross och större innerutrymmen än tidigare. Juke blir 421 cm lång, 3,5 cm längre än föregångaren.
Bilen blir också tre cm högre och drygt tre cm bredare än tidigare. Än så länge är bara ett motoralternativ bekräftat, en trecylindrig enlitersmotor på 117 hk. Det är samma motor som sitter i småbilen Micra. Fler motorer lär erbjudas framöver. Juke kommer också med flera nya säkerhetssystem.
Suven X-Trail kommer också i en ny generation under 2020.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klimatpåverkan som parameter och välja Range Rover som trea? Jösses säger jag bara... Nä, valet av Range Rover verkar mer handla om flärd...
Blev nog också lite förvånad över att bjässen Range Rover skulle spela i samma liga som denna lilla Ford Fiesta.
Ja, det finns förvisso en klassindelning, men totalt sett hamnar de ändå nära varandra.
Jag tror inte att det handlar om flärd, utan mer om trafiköverblick, goda utrymmen och säkerhet.
När det gäller trafiköverblick, goda utrymmen och säkerhet finns det många fordon som erbjuder det - om än att de är mindre flärdfulla. Nä, jag tror det handlar om flärd - men de försöker maskera det genom att prata om andra parametrar som är mer rationella. :)
Ja Fiestan är nog faktisk en riktig kvinnobil.
Visst, Raphael, men intrycket av säkerhet smäller högt. Du sitter högre än i det mesta och bilen är rejält stor och tung - det tolkar många som maximal säkerhet.
Kan man köpa sig en rymlig bil som lastar mycket och tar sig fram överallt och dessutom är flärdfull, så har man alla ursäkter till köpet på plats.
Men Fiestan är givetvis mer jordnära och överkomlig, så den vann ju trots allt.
Range Rover hamnar nog högt för att de syftar på Evoque. Som är kompakt men med lite flärd.
Kvinnor vill nog i högre grad än män sitta säkert med en massa plåt och utrymme kring sig. Visst finns det andra stora åbäke men Range Rovern är ju ganska snygg och även ger intryck av att kosta en del. Man kan ju lika bra önska stort och för många ouppnåeligt.
Hultarn, Range Rover Evoque vann första plats i denna omröstning för ett par år sedan - och då hette den verkligen Range Rover Evoque. Nu tror jag faktiskt att det är just Range Rover som åsyftas, alltså den som bara heter Range Rover.
Märkligt att kvinnor oftas väljer småbilar medan på andra områden ´ju större desto bättre´ som gäller :)
Jag tycker mig ha märkt på i alla fall en del kvinnor att med stora bilar har de svårt att ha koll på bilens yttermått och är ofta rädda för att fickparkera då.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.