Suven rullar in i Sverige med laddsladd i bagaget. Eldrivna räckvidden sägs vara 4 mil.
Ford Explorer har sålts med framgång i USA och när den nu tar svensk mark vid årsskiftet blir det som laddhybrid. Den fyrhjulsdrivna bilen är över fem meter lång och har plats för sju åkande.
Drivlinan består av en 3-liters V6 bensinmotor som tillsammans med en elektrisk motor och generator ger 450 hästkrafter och ett vridmoment på 840 newtonmeter. Elmotorn hämtar kraft ur ett 13,1 kWh litiumjonbatteri. Enligt Ford ska dragvikten ligga på 2,5 ton och bilen kan köra helt på hel i upp till 4 mil. Laddluckan sitter ovanför vänster framhjul.
Drivlinan består av en 3-liters V6 bensinmotor som tillsammans med en elektrisk motor och generator ger 450 hästkrafter och ett vridmoment på 840 newtonmeter. Elmotorn hämtar kraft ur ett 13,1 kWh litiumjonbatteri. Enligt Ford ska dragvikten ligga på 2,5 ton och bilen kan köra helt på hel i upp till 4 mil. Laddluckan sitter ovanför vänster framhjul.
För att det ska bli lättare att manövrera den stora suven i stan ingår aktiv parkeringshjälp, döda-vinkelnvarnare, samt varning för korsande trafik vid backning.
Ford Explorer plug-in-hybrid-SUV börjar säljas i Sverige någon gång mellan april och juni i år och första leveranserna sker i början av 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Explorer plug-in-hybrid?
Ford Explorer plug-in-hybrid-SUV börjar säljas i Sverige någon gång mellan april och juni i år och första leveranserna sker i början av 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Explorer plug-in-hybrid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.