Ford Edge är en suv i mellanklassen.
Aningen försenad kommer mellanklass-suven från Ford till den svenska marknaden, utrustad med teknik som ska minska oljud i kupén.
Redan för två år sedan bjöd Ford in till pressträff där man berättade att man skulle lansera Edge på den Europeiska marknaden 2015. Premiären blev uppskjuten ett år men nu är det alltså dags för ett storasyskon till Ford Kuga att göra entré på den här sidan av Atlanten.
Ford satsar på att göra ljudmiljön inne i bilen tystare genom aktiv brusreducering. Tekniken är uppbyggd på mikrofoner som spårar och mäter ljudvågor och sedan spelar upp ljudvågor som är tvärt emot de störande ljuden. Detta ska minimera oönskat väsen och istället göra tonerna från musikanläggningen kristallklara.
Edge är också utrustad med Pre-Collision Assist som upptäcker fotgängare och framförvarande bilar. En annan nyhet är styrning som anpassar sig efter hastighet. Kör man långsamt på exempelvis en parkering behövs det inte lika stort rattutslag för att svänga skarpt.
I Europa satsar Ford på dieselmotorer. I Sverige finns två stycken tvåliters-alternativ på 180 eller 210 hästkrafter, båda med fyrhjulsdrift. Växellådan är sexväxlad manuell eller automatisk i sex steg. Snittförbrukningen ligger på 0,58 liter milen och koldioxidutsläppet 149 gram per kilometer. Priset börjar på 386 300 kronor.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
Ford satsar på att göra ljudmiljön inne i bilen tystare genom aktiv brusreducering. Tekniken är uppbyggd på mikrofoner som spårar och mäter ljudvågor och sedan spelar upp ljudvågor som är tvärt emot de störande ljuden. Detta ska minimera oönskat väsen och istället göra tonerna från musikanläggningen kristallklara.
Edge är också utrustad med Pre-Collision Assist som upptäcker fotgängare och framförvarande bilar. En annan nyhet är styrning som anpassar sig efter hastighet. Kör man långsamt på exempelvis en parkering behövs det inte lika stort rattutslag för att svänga skarpt.
I Europa satsar Ford på dieselmotorer. I Sverige finns två stycken tvåliters-alternativ på 180 eller 210 hästkrafter, båda med fyrhjulsdrift. Växellådan är sexväxlad manuell eller automatisk i sex steg. Snittförbrukningen ligger på 0,58 liter milen och koldioxidutsläppet 149 gram per kilometer. Priset börjar på 386 300 kronor.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Motresonanser har använts inom passagerarflyget länge, och det fungerar fint. Det märker man den dagen när det är ur funktion...
Härligt! Mer diesel och suvar till folket !
Odedicerad, håller med dig...vad är grejjen med SUV? Onödigt och dåligt för alla. Ända sättet är att få folk köpa dem, så att efterfrågan minskar och biltillverkare kan satsa på "rätt" bilar istället. Dock tror jag "Flex" bilen du snackar om kommer dra mer än denna SUV...
hmm, 0,58 liter/mil... den siffran tror jag hamnar uppåt 0,7 liter/mil.
HAHAHA! Alltså. Ford Flex. Ska de sälja den bara för att den inte har epitetet SUV? Är det själva ordet som är farligt? Gud välsigne crossovern ;)
Sen att Edge är precis lika hög och en halvmeter längre är förstås oviktigt - det är ju inte en SUV ;)
Snygg tycker jag. Rullar en Explorer här i byn och den är riktigt maffig IRL. En annan prispunkt på den dock :P
Verkar trevlig, dock så drar priset iväg ganska så mycket... Skulle landa på dryga 500.000:- för denna bil och det är lite i överkant när det finns mycket annat trevligt i den prisklassen.
Aktiv bullerdämpning genom motfas elektroniskt utsänt ljud är en avsevärt billigare metod än den traditionella genom passiv dämpning med isolermaterial.
Säkert är det något som kommer alltmer.
@stygga vargen. Dålig för alla skriver du. Där har du FEL, det är tack vare en liten SUV som jag kan ha bil. Bekvämt insteg utan att behöva slå i huvudet som jag gör i en oktavia eller V70. Jag har testat varenda bilmärke som säljs i Östergötland så jag vet vilka som ska undvikas av oss med "stela ryggar". Nej, krypa ner och klättra upp ur en bil är bara dumt, så det får du göra själv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.