Nästa artikel
Ford C-Max som laddas av solen
Nyheter

Ford C-Max som laddas av solen

Publicerad 3 januari 2014 (uppdaterad 6 januari 2014)
Fords nya koncept är en laddhybrid vars batteri kan laddas fullt av solens strålar, men inte utan ett rejält tillbehör.

Denna konceptbil från Ford är en C-Max Energi (laddhybridversionen av C-Max) som dessutom har försetts med solpaneler på taket. Med hjälp av solpanelerna kan bilens batteripaket laddas när bilen står parkerad utan att den behöver kopplas till något eluttag, men tyvärr räcker det inte så för att ladda batteriet fullt.

För att batteriet ska kunna bli helt fulladdat av endast solenergi har Ford sammarbetat med Georgia Institute of Technology som tagit fram en särskild anordning. Konstruktionen kan beskrivas som en sorts carport som ställs upp på marken innan bilen körs in under den. Genom taket på anordningen koncentreras solljuset och riktas ned mot bilens tak. Ford nämner dock inte hur lång tid det tar för batteriet att bli fullt.

Tanken med det hela är att laddhybridtekniken med hjälp av dessa hjälpmedel ska fungera även om man håller till i områden där det inte finns några eluttag eller där elnätet är opålitligt.

Konceptet, som kallas C-Max Solar Energi Concept, kommer att presenteras till fullo nästa vecka på Consumer Electrics Show, CES, i Las Vegas.

Diskutera: Vad tycker du om Ford C-Max Solar Energi Concept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-03 12:04
Hackenbush

Inge dum idé faktiskt, synd bara att man inte får veta hur lång tid en uppladdning tar med detta. Jag gissar att det bara är som en underhållsladdning typ.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-03 13:35
Bortom

En kvadratmeter solpanel kan generera en viss mängd el vid full solstrålning. Mer koncentrerad solstrålning genererar inte nämnvärt mer elektricitet i panelen, panelen blir bara varmare istället (och förstörs mycket snabbare).

#3 • Uppdaterat: 2014-01-03 15:41
Pi

Med tanke på att man kan få ut max ca: 130--150 W/kvm under den starkaste solperioden i Sverige så är nog detta mera av en gimmick än nåt som ger speciellt mycket.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-03 16:08
PREVIA

Använder man elbilen på vintern kan man behöva all hjälp för att komma några mil läser man i NYTeknik.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3795816.ece
Kanske bättre med laddbar hybridbil på vintern.
Man kan även läsa om Fords elbil med solceller på taket, och en hänvisning till den här sidan.
http://www.bbc.co.uk/news/technology-25575306

#5 • Uppdaterat: 2014-01-04 11:53
Swemba

Något säger mig att norra Sverige inte är huvudmarknaden för den här bilen ...

#6 • Uppdaterat: 2014-01-04 13:01
Gäst (ej verifierad)

Mja Swemba, Norrbottens kustland brukar ofta ligga i Sverige-topp när det gäller antal soltimmar och Piteå benämns ju i turistbroschyrerna ofta som "Norrlands riviera" så nog har vi mycket sol häruppe ändå...

Kul idé men den känns väl kanske inte helt färdigutvecklad ännu.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-04 14:52
Swemba

Rålle, nu räcker det ju inte bara med soltimmar utan det måste vara lite solstyrka också. Som en liten parallell kan nämnas att D-vitamin bara bildas i huden när solen står minst 45 grader över horisonten, något den bara gör ett par timmar mitt på dagen i juli i Sverige ...
Sverige är solfattigt trots att vi har lika många soltimmar som de flesta andra, sett på året.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-04 14:56
Gäst (ej verifierad)

Aah, tänkte inte på det Swemba... Jag får ta på mig dumstruten nu ; )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.