Ford har nu lanserat en sidvindsstabiliseringsteknik som ska hjälpa förare att hålla sig i sin fil när det blåser.
Det är i den senaste versionen av Ford Transit och Ford Transit Custom, bilar med stort vindfång i sidan, som Ford lanserar sin nya teknik. Stabiliseringssystemet fungerar genom att vindhastigheten mäts kontinuerligt och om en plötslig vindpust upptäcks så bromsar bilen automatiskt på ena sidan och hjälper därmed föraren att hålla bilen på rak kurs.
– Ingen gillar känslan när dit fordon fångas av en vindby, eller när du passerar nära en lastbil i hög hastighet. Den här nya tekniken kommer hjälpa till att göra motorvägskörning mindre stressande för Transit-förare, särskilt under mörka, stormiga vinterdagar, säger Marc Suermann på Ford Europa.
Diskutera: Skulle du vilja ha den här tekniken i din bil?
– Ingen gillar känslan när dit fordon fångas av en vindby, eller när du passerar nära en lastbil i hög hastighet. Den här nya tekniken kommer hjälpa till att göra motorvägskörning mindre stressande för Transit-förare, särskilt under mörka, stormiga vinterdagar, säger Marc Suermann på Ford Europa.
Diskutera: Skulle du vilja ha den här tekniken i din bil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, bara fyll bilarna med teknik, när de går sönder är det bara att köpa en ny bil. Ingen kommer att ha råd eller lust att reparera de som gått sönder.
Själv skulle jag aldrig ge mig ut och köra i full storm, livet är mig för kärt för det.
Lite blåst klarar man av i de flesta nyare bilar och skåpbilar, det förare vinglar mest av är sitt knappande på mobiltelefonerna under körning.
Svar:nej Ser inte det som ett problem på en personbil-min bil och gällande skåpbil har jag för lite erfarenhet för att ha en åsikt.
Det blir mer o mer dyr och inte nödvändig teknik i bilarna & jag är med få undantag emot teknik som minskar kravet på kontroll,koncentration och körskicklighet hos föraren.
Mer jobb åt bärgarna och märkesverkstäderna alltså...
Hur skall man veta att systemet inte bromsar i de fall det är helt onödigt för att inte säga skadligt.
Ingenjörerna verkar ha för lite att göra.
Det har VW jo haft i årevis - systemet kom sammen med Golf 7.
Vore det inte bättre att lägga ner lite mer krut på konstruktionen i stället för att bekosta elektronisk kompensation av konstruktionsmissar?
Hmm. Bromsa? Jag vill inte att någon bromsar mina hjul på en hal motorväg i 110...
Möjligen att den gör små, små korrigeringar med ratten, men det är också allt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.