Nästa artikel
Ford bygger ut i Rumänien
Nyheter

Ford bygger ut i Rumänien

Publicerad 22 mars 2016
Ford investerar nu i sin anläggning i Rumänien för att kunna bygga SUVen EcoSport där. Produktionen ska kunna täcka hela efterfrågan i Europa.
Ford investerar ytterligare 200 miljoner euro i den fabrik som redan nu bygger Ford B-max för att kunna bygga EcoSport i samma anläggning. Enligt planerna ska produktionen komma igång under hösten 2017 och ska då leverera alla EcoSport som säljs i Europa, förutom den ryska marknaden.

Diskutera: Vad tycker du om Ford EcoSport?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-22 14:28
benny karlsson

Den är hiskeligt ful, det enda som får godkänt är färgen.

#2 • Uppdaterat: 2016-03-22 16:38
Pi

Hmmm - så då kommer de Rumänien-byggda Fordarna att prismässigt konkurrera med den andra inhemska producenten nämligen Dacia - bra. För inte producerar man väl i Rumänien bara för att tjäna mera pengar på varje bil...:) F ö tycker jag att utseendet är rätt OK för dessa små-SUV:ar blir gärna lite "hoptryckta".

#3 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

EcoSport?! Den är varken en miljöbil eller en sportbil.

#4 • Uppdaterat: 2016-03-23 07:34
Hackenbush

Håller med John och dessutom ser den konstigt ihoptryckt ut. Idag skall tydligen alla bilar oavsett hur de ser ut och vilken modell det är kallas för sport. Det blir lite urvattnat.

#5 • Uppdaterat: 2016-03-23 08:42
Bortom

Alltför amerikanskt utseende.
Ford kommer inte att sänka sina priser för att konkurrera med Dacia, men Fords aktieägare kommer att gnugga händerna för övervinsterna. Samtidigt blir ett antal människor arbetslösa i Västeuropa... välståndsutarmning som ´bäst´.

#6 • Uppdaterat: 2016-03-23 10:54
Tobo

Fords fabrik i Rumänien har en anrik historia.
Den startades redan 1976 som ett joint venture mellan Rumänska staten och Citroën. Bilen som tillverkades var Oltcit (även känd som Citroën Axel). Efter kommunismens fall tog Daewoo över fabriken. Efter Daewoos sammanbrott så togs fabriken inte över av GM (till skillnad från de koreanska delarna av Daewoo), så fabriken gick på sparlåga med gamla Daewoo-modeller för den inhemska marknaden tills Ford tog över 2008.
Så visst är det att sälja låglöneproducerade bilar till priser som om de vore producerade i väst Ford ägnar sig åt.

#7 • Uppdaterat: 2016-03-23 18:27
S-E S

Hoppas att alla tiggarna får jobb vid fabriken!

#8 • Uppdaterat: 2016-03-24 09:28
Hackenbush

Är inte så övertygad om att de vill ha ett jobb.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-24 15:33
S-E S

Du har nog rätt Hackenbush, men jag ville inte störa de lättkränkta.

#a • Uppdaterat: 2016-03-25 13:31
sackese

S-E S
Några lättkränkta har "bromsat" till...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.