På fjolårets bilsalong i Genève presenterades en nästan produktionsfärdig version av Ford B-Max. Nu – ett år senare – är bilen färdig för serietillverkning.
När årets Genèvesalong slår upp portarna i början av mars kommer den kompakta familjefraktaren att premiärvisas, men redan nu visar Ford de första bilderna.
B-Max mäter runt fyra meter på längden och är byggd på samma plattform som används till Fiesta. Ford utlovar hög materialkvalitet och klassledande lastutrymmen, men bilens huvudnummer är förstås dörrkonstruktionen.
Eftersom de skjutbara bakdörrarna försetts med inbyggda mittstolpar har de konventionella B-stolparna rationaliserats bort. Lösningen gör kupén lättåtkomlig med sitt stora insteg.
Ny enlitersmotor
Motorpaletten består av dieslar och Fords nya trecylindriga bensinmotor (EcoBoost) på 1,0 liter. Detaljer om effekt, prestanda och förbrukning är än så länge okända.
Nya Ford B-Max börjar att säljas i Sverige senare i år. Bland konkurrenterna finns Renault Scenic, Toyota Verso-S, Citroën C3 Picasso och framför allt Opel Meriva med sina bakhängda bakdörrar.
Diskutera: Vad tycker du om Ford B-Max?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket intressant,..synd att samtliga Ford-handlare som jag har besökt är totalt värdelösa på kundkontakt!
Intressant "pensionärs-bil" ser det ut som (relativt högt insteg/sittposition kan man hoppas - och lagom storlek). Blir säkert nåt liknande vid nästa bilbyte.
"Min" Fordhandlare har dock uppträtt föredömligt även om det inte blev nån Ford vid senaste bilbytet.
Då finns det kanske hopp om de även slänger med 5 års garanti ;)
Ja, varför inte?
Ser vettig ut, det blir att prova, men den måste gå att få med automat (en konv. jag gillar inte dubbelkopplingslåda) och den måste gå tyst!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.