Lånar du ut din bil till dina barn och oroar dig för vilka risker de kan tänkas ta så har Ford nu utvecklat en teknik för att avhjälpa problemet. Systemet MyKey är nämligen utvecklat för att uppmuntra förare av en Ford till ett säkrare körsätt.
Den funktion som Ford verkar vara lite extra stolta över kallas ”Stör ej” och blockerar inkommande samtal och sms via Bluetooth på telefoner som har den funktionen. Syftet är enligt Ford att unga förare inte ska koncentrera sig på mobilen, utan rikta uppmärksamheten mot vägen och körningen.
Dessutom kommer man genom MyKey att kunna begränsa topphastigheten till 140 km/h, uppmuntra till att använda bilbälte, varna när soppan börjar ta slut och varna med ljudsignaler när valfria hastigheter mellan 70 och 100 km/h överträds.
Frågan är vad systemet ska tjäna till när man helt sonika kan stänga av Bluetooth-signaler i sin telefons inställningar.
MyKey kommer att vara standard i nya bilar från Ford från nästa år.
Diskutera: Vad tycker du om MyKey?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varnar den också för de förare som av någon anledning lämnat hjärnan hemma?
Det enda detta system kan hindra är att bilens BT-system används för samtal - den kan ju såklart inte hindra själva samtalet (eller SMS:et).
Resultatet blir alltså att barnen, då de lånar bilen, inte kan anvädna bilens
BT-hansfree, utan istaället måste hålla luren i handen.
På vilket sätt förbättrar det den unga förarens uppmärksamhet på trafiken?
Skulle tro att systemet i första hand är gjort för andra länder än Sverige där man inte överhuvudtaget får tala i en lur när man kör. Det innebär ju i så fall att telefonanvändandet avtar helt (om inte våra små klipska hackerbarn listar ut nån genväg). Idén är kanske inte helt fel, eller? Uppmärksamheten behövs till trafiken för de nya (och de flesta gamla)
Det är bra att toppfarten går att begränsa, men mer önskvärt vore en toppfart som är anpassad till landet bilen används i. Varför inte kunna välja toppfartsbegränsningen? En begränsning av vridmomentet borde också kunna aktiveras, så att 0-100 gick på ca 16-20 sekunder, så skulle det inte bli så mycket lek.
Otäckt när biltillverkarna börjar bygga in en mängd "ajabaja"-funktioner.
Och varning för bilbälte, låg bränslenivå m.m. finns väl på de flesta bilar och varning för överskridande av hastighet har ju funnits på Saab i snart tjugo år även om den knappast används.
Men det är typiskt för just biltillverkare att hitta på en massa onödiga funktioner, som egentligen inte kostar något, bara en liten programmering av en dator och sedan ta bra betalt för något som få vill ha.
Här motarbetar Ford sig själv. Är det inte bättre att använda handsfree än att använda själva telefonen. Dessutom finns det massor av andra lösningar för att en telefon ska fungera handsfree i en bil. Så även om Ford gör en Blue toth begränsning, så kommer biltillbehörskedjorna att förse bilarna med andra lösningar för handsfree. Infotamentssystemen är otaliga.
Jaha ja, ännu en verkningslös åtgärd. Vad uppnår man?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.