Nästa artikel
Ford återkallar efter dödsfall
Nyheter

Ford återkallar efter dödsfall

Publicerad 27 januari 2016
Ford Ranger Pickup från 2004-2006 omfattas av återkallandet.
390 000 Ford Ranger Pickup måste åtgärdas efter en ny olycka med Takatas felaktiga krockkuddar.
De flesta av fordonen som återkallas finns på den amerikanska marknaden och är av årsmodell 2004-2006. Bilarna har redan innan omfattats av ett återkallande, då ersattes krockkuddarna på passagerarsidan.

I december 2015 inträffade det tionde dödsfallet relaterat till airbagtillverkaren Takatas felaktiga krockkuddar. En man i USA dog efter att han träffats av splitter från den exploderande krockkudden när hans Ford Ranger Pickup kolliderade med boskap på vägen. Dödsolyckan är troligen orsaken till att Ford nu går ut med sitt återkallande.

USA:S trafiksäkerhetsorganisation NHTSA har nyligen sagt att fem miljoner fordon på den amerikanska marknaden måste åtgärdas, eftersom de har Takatas defekta airbags installerade.

Flera biltillverkare har redan sagt upp samarbetet med Takata och företaget kämpar nu för sin överlevnad. Enligt Reuters söker man nu finansiell hjälp hos japanska biltillverkare. 

Diskutera: Tror du att Takata kommer att klara sig ur krisen? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-27 11:49
Hackenbush

Vilken missräkning, man säljer krockkuddar för att rädda liv vid kollisioner och tvärtom så dör folk av krockkudden. Det kunde liksom inte bli mer fel än så.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-27 11:59
Deeds

Så du menar att han "litade" på att airbagen skulle rädda han och körde på boskapen med flit?

Jösses. Kom tillbaka när du känt autobromsens verkan så kan jag lova att du aldrig vill vara med om det igen. Självklart räddar autobromsen mer liv än den stjälper.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-27 12:36
Reverend Benny

Lite skillnad på en failerande autobroms och en felaktigt konstruerad/monterad airbag som när den blåses upp drar iväg en salva splitter likt en handgranat och dödar föraren.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-27 19:13
månssons

Antifeministen, det där kan vara den dummaste liknelsen jag läst på mycket länge. Av någon anledning verkar du dessutom vara totalt immun mot alla vettiga argument för autobroms som skrivits i dessa kommentarsfält.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-27 22:09
Peter E

Man kunde ju tro att NHTSA vore lika nitisk som dess miljömotsvarighet.....men det är väl som vanligt med amerikaner. Sånt de inte ser eller inbillar sig är farligare än sånt de ser och är verklighet.

#6 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Jag vet bilförare som använder ett löst bälteslås för att slippa plingandet från bilen samtidigt som de åker obältade. Kanske är detta en bidragande orsak till en del av dödsfallen med Takatas airbags. Man kan undra hur bra det är att vara obältad i en bil med airbags och/ eller med autobroms.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-28 13:25
Styggavargen

MVH AL, Jag håller med dig fullständigt om dödsolyckorna men att jag har en liten detalj att inflika, nu när folket köper SUV och två tons bilar kommer dödsolyckorna att öka och det kommer bero på att fordonets vikt i förhållande till varandra ökar. Som tex om en Golf krockar med en XC90. De som åker i golfen dör, och de som satt i XC90 kommer undan med lite blåmärken. Lika barn leker bäst, förr var skillnaden mellan en golf och lite större bilar kanske max 300-400 kg, detta gapet har ökat markant till ca 700-1200 kg nu när fler köper dessa 2+ tons "monster". Så vad skall man göra? Antingen får alla köpa på sig en SUV på två ton eller så går vi tillbaka till lättare bilar som det var förr i tiden.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-28 17:13
Peter E

Ånej, jag som trodde jag var säker.....
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160128/farliga-takata-krockkuddar-aven-hos-saab-audi-och-mercedes
Köpte de också in Japanskiten. *suck* :-(

#9 • Uppdaterat: 2016-01-29 12:37
Peter E

...kul med samma länk.... ;-)

#a • Uppdaterat: 2016-01-29 14:10
J.L

Borde inte Ford stämmas på 700 miljarder sek när de "fuskat" med kvalitet och säkerhet ????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.