Nästa artikel
Fogden mäter ut Saabs nya pengar
Nyheter

Fogden mäter ut Saabs nya pengar

Publicerad 13 september 2011 (uppdaterad 14 september 2011)
De 620 miljoner som Saab hoppas betala löner med riskerar att bli betydligt mindre efter att kronofogden gjort sin utmätning.

Om Saab får in de 620 miljoner i lån från Youngman som Vi Bilägare rapporterade om igår kommer kronofogden att mäta ut de pengarna eller den del av pengarna som behövs för att betala av skulderna som utmäts.

– Kommer det in pengar till ett företag som vi gör en utmätning mot så utmäter vi de pengarna. Så länge ärenden finns på vårt bord så söker vi kontinuerligt efter pengar, då det finns en fordringsägare bakom som vill ha betalt, säger Åke Lundholm, pressansvarig på Kronofogdemyndigheten, till Vi Bilägare.

De 620 miljoner kronor som enligt Saab ska räcka till lönerna för augusti och september riskerar alltså att minska dramatiskt innan de ens hinner användas.

Konkursförhandling om två veckor
Kronofogden jobbar enligt tidigare uppgifter för att få fram pengar till ett 30-tal fordringar mot Saab på totalt 45 miljoner kronor. Samtidigt har underleverantören IAC begärt utmätning på sin 32 miljoner kronor stora fordran.

Enligt lokaltidningen i Trollhättan, TTELA, räknar Vänersborgs tingsrätt med att förhandlingarna som rör fackförbundens konkurskrav äger rum om två veckor.

TTELA skriver också att regeringen skickat den svenske ambassadören i Kina att träffa kinesiska myndigheter i ett försök att påskynda processen att ge Youngman och Pang Da klartecken för sina investeringar i Saab.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-13 19:17
Fundersam

Folk får säga vad de vill om hela den här soppan, för det är en soppa, men jag önskar att Saab får fortsätta. De gör bra bilar och de gör bilar som sticker ut ur mängden.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-13 19:53
Henr1k

Pengarna från Youngman är väl vilkorade med att hovrätten först måste medge Saab rekonstruktion? Får Saab rekonstruktion kan man betala lönerna med dessa, då drar facken tillbaka sina konkursansökningar och Saab kan fortsätta komma överens med underleverantörerna.
Själv gillar jag bilar och vill inte att någon biltillverkare går i konkurs, inte ens Kia eller Ssang Young. Definitivt inte Saab.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-13 21:49
Gunnar 44

Det är bara det att inte ens dessa pengar räcker för fortsatt produktion. Dessutom kommer underleverantörerna att kräva betalning i förskott innan man överhuvudtaget tillverkar några delar.
Man gick ju med på att skriva ner sina fordringar förra gången. Jag tror inte att de är lika samarbetsvilliga den här gången, dessutom har några leverantörer redan gått i kk.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-13 21:59
Henr1k

Dessa pengar är till för att finansiera rekonstruktions-tiden, betalningen för fortsatta leveranser ingår i förhandlingarna med avbetalningarna, de flesta underleverantörerna har redan godkännt villkoren. I första rekonstruktionsansökan angav Saab att ackordsuppgörelse ej var aktuell, men i överklagan kan man ha ändrat detta till viss ackordsuppgörelse för att blidka domstolen.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-13 22:30
Stefan Eriksson

Saab har ingen framtid som biltillverkare.Varumärket är svagt.Återförsäljare och kunder har tappat förtroendet.Saab kan inte sälja tillräckligt många bilar för att bli lönsamt i den allt tuffare konkurrensen.
Kan inte all kompetens som finns/fanns?användas till att utveckla och tillverka något annat?Är de duktiga medarbetarna kvar på Saab eller har de lämnat det sjunkande skeppet?

#6 • Uppdaterat: 2011-09-13 22:57
Medelpad

Hovrätten i Göteborg har avgörandet i sin hand.
Verkar vara mest logiskt med en rekonstruktion men man vet inte hur domstolen resonerar och bestämmer .Inte säkert att det blir ett bra beslut se på Thomas Qvick mm.Det kan bli hipp som happ med andra ord.
Tycker själv att det är positivt med 2 svenska ?? bilmärken.Att det beräknas säljas ca 40 000 bilar per år i kina verkar bra.sSaab har väl sålt bra i sverige jämt men utomlands har det väl varit sådär med försäljningen.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-13 23:16
Henr1k

---> Stefan, ingenjörerna jobbar och har jobbat för fullt med nästa 9-3 och som vi just fick reda på i rekonstruktionsansökan; en egen EREV-bil!

F.ö. är det väl ingen som har frågat Pang Da, Youngman och Antonov om de vill finansiera något annat än bilar i Trollhättan. Tror att det blir svårt att få loss de där miljarderna till ev. vindkraftsprojekt.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-14 08:15
Henr1k

Såå? Kina-sponsrad vindkraftsverks-tillverkning i Trollhättan, är det ditt framtidstips?

#9 • Uppdaterat: 2011-09-14 08:26
amoC

Industrier ska vi ju inte ha i Sverige. Bättre att satsa på städhjälp och takläggning.

#a • Uppdaterat: 2011-09-14 08:35
Dagon

Rubriken är naturligtvis helt fel. Det är inte Saabs pengar eftersom företaget har stora skulder till höger och vänster som det inte kunnat betala.
Pengarna tillhör fordringsägarna och Kronofogden gör bara sitt jobb.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.