Subaru STI Performance Concept – en BRZ redo för banan.
Subaru visar BRZ-baserad konceptbil redo för banan och tillkännager satsning på prestanda-varumärket STI.
Ett av marknadsområdena där Subaru ser potential att växa är inom prestandasegmentet. På senare år har Subarus position där vidhållits av rallyinspirerade WRX STI och WRX STI GT samt Toyota-gemensamma kupén BRZ.
Subaru tror att just STI-varumärket (Subaru Tecnica International) har möjligheten att nå från racing- och entusiastnivå till en bredare publik, något som de nu kommer satsa på.
Under den pågående bilsalongen i New York visas BRZ-baserade Subaru STI Performance Concept. Bilen är en BRZ som fått en kraftigt modifierad kaross med ordentliga luftintag i fronten, sidokjolar och en tilltagen diffusor i bakre stötfångarens nederkant. På bagagelucka har en spoiler, som gör att bilen ser minst sagt flygfärdig ut, placerats.
Bilen drivs fortfarande av en tvåliters fyrcylindrig boxermotor. Denna version av motorn används dock i japanska GT-tävlingsserien och har därför överladdats med turbo. Maxeffekten har därmed höjts från 200 till 300 hästkrafter. Interiört ska STI Performance Concept bland annat erbjuda G-kraftsmätare, stoppur och temperaturövervakning för vardera däck.
Just denna versionen av BRZ ska är inte aktuell för produktion men det är inte otroligt att en mildare STI-version av BRZ snart blir verklighet.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Subaru STI Performance Concept?
Subaru tror att just STI-varumärket (Subaru Tecnica International) har möjligheten att nå från racing- och entusiastnivå till en bredare publik, något som de nu kommer satsa på.
Under den pågående bilsalongen i New York visas BRZ-baserade Subaru STI Performance Concept. Bilen är en BRZ som fått en kraftigt modifierad kaross med ordentliga luftintag i fronten, sidokjolar och en tilltagen diffusor i bakre stötfångarens nederkant. På bagagelucka har en spoiler, som gör att bilen ser minst sagt flygfärdig ut, placerats.
Bilen drivs fortfarande av en tvåliters fyrcylindrig boxermotor. Denna version av motorn används dock i japanska GT-tävlingsserien och har därför överladdats med turbo. Maxeffekten har därmed höjts från 200 till 300 hästkrafter. Interiört ska STI Performance Concept bland annat erbjuda G-kraftsmätare, stoppur och temperaturövervakning för vardera däck.
Just denna versionen av BRZ ska är inte aktuell för produktion men det är inte otroligt att en mildare STI-version av BRZ snart blir verklighet.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Subaru STI Performance Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu börjar det likna något, denna bil borde haft 300 hkr när den släpptes :)
snygg bil men jätteful vinge.
Varför är den inte aktuell för produktion? Knappast någon orealistisk spec. Snarare mer i paritet med konkurrenterna. Varför ska den, till det yttre, sportigaste modellen i Subarus historia ha den mesigaste drivlinan?
Möjligen fler hästkrafter än 300 .
http://carbuzz.com/news/2015/4/2/This-Is-The-450-HP-BRZ-That-Subaru-Doesn-t-Want-You-To-Have-7726228/
Turbo borde ha funnits i BRZ från början.. vingen är nog kul max första veckan.
Vingen känns överdriven. Klarar mig utan den.
Det får gärna vara 300hk och en turbomatad motor utan att den blir stenhård med ful vinge och 2mm ovanför marken.
Kan de inte bara ta vanliga BRZ och stoppa i en turbo? Möjligen uppgradera bromsar och modernisera inredningen lite.
Vill man ha ett performance-kit kan man väl köpa det separat..?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.