Holländska företaget säger sig vara först med en serieproducerad bil ämnad för luftrum och väg.
Utvecklingen har pågått i flera år och nu får vi se hur fordonet som kan ta sig fram både på vägar och i luften kommer att se ut i sin färdiga form. Det är en gyrokopter vid namnet PAL-V Liberty.
Den är trehjulig med plats för två personer och använder sig av ett tvåmotorigt system som nyttjar en förbränningsmotor i luften och en annan på marken. Rotorblad fälls ut från taket, däcken höjs och en propeller kommer fram ur fronten när det är dags att bli luftburen. Det tar drygt tio minuter att förvandla bilen till en flygande bil.
Den är trehjulig med plats för två personer och använder sig av ett tvåmotorigt system som nyttjar en förbränningsmotor i luften och en annan på marken. Rotorblad fälls ut från taket, däcken höjs och en propeller kommer fram ur fronten när det är dags att bli luftburen. Det tar drygt tio minuter att förvandla bilen till en flygande bil.
Liberty är certifierad att flyga enligt reglementet i Europa och i USA och lever upp till vägbestämmelserna också. Maxhastighet 160 kilometer i timmen på marken och 180 i luften. Fordonet nyttjar 100 hästkrafter på vägen och det dubbla när det är luftburet.
För att köra PAL-V Liberty behövs flygcertifikat och stort bankkonto. Priset börjar nämligen på 299.000 euro, alltså över tre miljoner svenska kronor. PAL-V hoppas kunna lämna över nycklarna till de första ägarna 2019, när fordonet har fått alla tillstånd godkända.
Diskutera: Tror du att flygande bilar kommer att bli vanliga i trafiken i framtiden?
För att köra PAL-V Liberty behövs flygcertifikat och stort bankkonto. Priset börjar nämligen på 299.000 euro, alltså över tre miljoner svenska kronor. PAL-V hoppas kunna lämna över nycklarna till de första ägarna 2019, när fordonet har fått alla tillstånd godkända.
Diskutera: Tror du att flygande bilar kommer att bli vanliga i trafiken i framtiden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.