En sådan här vill man inte möta på vägen. Förra året ökade olyckorna mellan älgar och fordon med 19 procent.
Förra året rapporterades det in över 58.000 olyckor med vilt. Det är en ökning med över 20 procent jämfört med åren innan.
De senaste fem åren har antalet viltolyckor legat relativt stadigt på mellan 46.000 och 48.000 stycken incidenter per år. Men 2016 hände något. Då rapporterades det nämligen in över 58.064 olyckor med vilt, enligt statistik från Nationella Viltolycksrådet.
Olyckor med alla djurtyper ökar och rådjur är vanligast. Förra året mottogs 44.456 anmälningar av kollisioner med rådjur. Det är en ökning med 22 procent jämfört med 2015. Antalet älgolyckor ökade med 19 procent, från 4.904 till 5.846. Dessutom fördubblades antalet olyckor med rovdjur.
– Ökningen beror med stor sannolikhet på att vi just nu har stora viltstammar på grund av att vi i flera års följd haft milda vintrar. Detta har gjort att fler djur har överlevt vintrarna, säger Niclas Dahl på Älgskadefondsföreningen.
Älg är den farligaste djurtypen att krocka med för de som färdas i bilen. Detta på grund av de långa benen som gör att djuret vid en kollision faller mot vindrutan och kan tränga in kupén eller trycka ner taket. Krockar med vildsvin är dyrast att reparera, eftersom de är så kompakta och orsakar stora skador på bilens front och motor. I genomsnitt kostar det 40.000 kronor att reparera en skada orsakad av vildsvin, enligt siffror från försäkringsbolaget If.
Diskutera: Vad tror du att ökningen av viltolyckor kan bero på?
Olyckor med alla djurtyper ökar och rådjur är vanligast. Förra året mottogs 44.456 anmälningar av kollisioner med rådjur. Det är en ökning med 22 procent jämfört med 2015. Antalet älgolyckor ökade med 19 procent, från 4.904 till 5.846. Dessutom fördubblades antalet olyckor med rovdjur.
– Ökningen beror med stor sannolikhet på att vi just nu har stora viltstammar på grund av att vi i flera års följd haft milda vintrar. Detta har gjort att fler djur har överlevt vintrarna, säger Niclas Dahl på Älgskadefondsföreningen.
Älg är den farligaste djurtypen att krocka med för de som färdas i bilen. Detta på grund av de långa benen som gör att djuret vid en kollision faller mot vindrutan och kan tränga in kupén eller trycka ner taket. Krockar med vildsvin är dyrast att reparera, eftersom de är så kompakta och orsakar stora skador på bilens front och motor. I genomsnitt kostar det 40.000 kronor att reparera en skada orsakad av vildsvin, enligt siffror från försäkringsbolaget If.
Diskutera: Vad tror du att ökningen av viltolyckor kan bero på?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Genom att se till att det finns minst 50 m slyfri yta på varje sida av vägen hade viltolyckorna kunnat minskat avsevärt.
Som det nu är låter man vegetationen gå ända ut mot vägrenen på många vägar utan viltstängsel och då finns det inte en chans att upptäcka viltet i tid!
Sedan vore det ju betydligt vettigare att decimera vildsvinen än vargarna.
Fast en varg är väl inte dummare än att den tar det som förbrukar minst energi - får.
Tänk om man kunde få in viltet live i Pokemon Live, då skulle olyckorna minska...
Njää, lite på skämt, men lite på allvar... Nisse har en stor poäng, att det borde röjas mer i vägkanten. Sedan är det ju så att även antalet bilar ökar så troligen har antalet fordonskilometer ökat som gör att ökningen inte är fullt lika stor som den låter.
Håller med saabnisse. Med tanke på att både rådjurs- och vildsvinsstammen växt till sig så vore det bra med en decimering. Har själv krockat med vildsvin och frugan med rådjur...
Man vet då var nötterna på Trafikverket kommer tro... "Det är på tok för höga hastigheter på våra vägar, bäst vi sänker ett par tusen mil till max 70km/h"
Det fattas minst 1500 fartkameror, de skulle verkligen kunna förhindra viltolyckor!
Går det att lösa detta problem idag? Svaret är ja. Problemet är att ingen vill betala, hittills..
Lösningar:
1. Vägrensstolpar som har en känseldetektor på sig riktad mot skog och mark som ger ifrån sig ett ljus när den känner av aktivitet. Det betyder i praktiken att man ska sakta ner och vara extra uppmärksam.
2. Ordentliga ljus på bilen, minikrav LED. Inte alls fel att få till att fler bilar får 180 graders spridning på ljuset om man så vill. Audi A3 har denna funktion.
3. Ordentliga viltstängsel på betydligt fler vägar. Det är dyrt säger man, men hur dyrt är inte ett liv och dem 40.000 det kostar för att laga en bil? Om inte annat dör ett djur på detta i onödan.
Jag har själv smällt med ett rådjur på motorvägen i 120, och det var inte roligt. Dessa djur springer rakt framför bilen oavsett om man vill eller ej. Och fort går det.
Något måste göras på den här fronten för det är ryskroulette att köra på vissa vägar..
Då det dödas och skadas 2400 jakthundar vart år i trafiken kan det då vara möjligt att någon av de 300 000 jägarnas lösa hundar kan ha råkat driva ut något vilt på vägen när det förföljts av jägarens hundar. Görs det överhuvutaget någon kontroll om jakt förekommit när någon bilist kört in i något vilt på vägen.
Jag tänker att en värmekamera, monterad i bilen, skulle kunna upptäcka vilt i mörker även om det finns viss hindrande vegetation. En snabb processor får jämföra värmeprofilen med eget register med sådana som kan utgöra fara. Sedan startar automatiskt ett pulserande högfrekvent ljud, ej hörbart för människor, riktat mot vägkanterna. Risken finns förstås att det skrämmer sk-en ur tamboskap och att ARLA blir utan leveranser.
Det behövs definitivt mer rovdjur, för människan har sedan länge kraftigt rubbat den naturliga balansen i naturen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.