Familjeporträtt av Toyotas GR-medlemmar.
Efter Yaris GRMN – nu planerar japanska biltillverkaren en hel serie sportiga modeller.
Nyligen presenterade Toyota Yaris GRMN, en 212-hästars bil inspirerad av rallysatsningen genom Gazoo Racing. Nu meddelar biltillverkaren att det blir en hel serie bilar med sportbilskaraktär.
Fram till nu har Toyota haft prestandabilar i Japan under familjenamnet G, men nu ändras det till GR istället. I toppen finns GRMN, med trimmad motor i begränsade upplagor sedan följer GR och GR Sport. GR-versionerna har bland annat förbättrade bromsar och fjädring och GR Sport mest kosmetiska förändringar.
GR-bilarna lanseras med start till hösten enbart i Japan, men Toyota säger att man – med tanke på framgångarna med Yaris GRMN i Europa – planerar att gradvis lansera GR-serien även utanför Japan.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas planer på GR-bilar?
Fram till nu har Toyota haft prestandabilar i Japan under familjenamnet G, men nu ändras det till GR istället. I toppen finns GRMN, med trimmad motor i begränsade upplagor sedan följer GR och GR Sport. GR-versionerna har bland annat förbättrade bromsar och fjädring och GR Sport mest kosmetiska förändringar.
GR-bilarna lanseras med start till hösten enbart i Japan, men Toyota säger att man – med tanke på framgångarna med Yaris GRMN i Europa – planerar att gradvis lansera GR-serien även utanför Japan.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas planer på GR-bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då jag själv äger en sk edition/förlaga av Auris TS -17 helt i denna linjen så var det så att för mig var detta steg det enda som tidigare fattats hos Toyota och vilket nu i år blev till tungan på vågen till Toyotas fördel.
Jag hoppas för Toyotas del bara att de inte är så förbannat blygsamma med vad som de har förändrat, uppdaterade Yaris är förändrad på 900 punkter! Vilket givetvis gör skillnad.
Om Toyota ej klarar att förmedla skillnaderna till marknaden så hjälper inte heller om så modifierad på 1000 000 punkter då dem enträgna belackarna hänvisar till: att så som igår så även idag! Vilket är helt fel.
Helt rätt av Toyota och inte en dag för tidigt! Toyota kvalitet x själ är den kombon som jag och säkert många fler har väntat på.
Det är väl något som många presumtiva kunder önskat sig.
Toyota är ju mest kända för att göra hyfsade bilar, men körkänslan är mest en gäspning.
Nu kan det bli ändring på det.
Vadfalls, ingen GR-version av Hilux?
Det är väl bra att Toyota satsar på piggare bilar men jösses, de är fortfarande fula som stryk i mitt tycke...
äntligen
Det var på tiden Toyota, bättre sent än aldrig.
Shogun
Bilder i artikeln och det var en annan artikeln med Yaris. Så ja, det finns bilder.
@Vorwärts: Precis. En disciplin som Toyota faktiskt är med och tävlar i är Dakar. Och så saknas en modell av Hilux i uppställningen ovan. Sluta larva er med familjebussar fulla med plast-kosmetika. Fram med en Hilux GRMN Dakar Race Edition så vi ser att ni menar allvar.
Här i Australien har Toyota sålt sportiga varianter av Corolla, Camry och HiLux. Först med tilläggsnamnet Sportivo och sedan häftigare varianter som TRD (Toyota Racing Division). Dock gick försäljningen mycket dåligt och TRD försvann från marknaden för några år sedan. Skall visst komma tillbaka 2018.
Shogun
Om inte bilderna väcker ens lite nyfikenhet så vette 17 om det gör i verkligheten. Sportvarianterna bygger ju på befintliga modeller så tycker jag inte dom är snygga lär inte lite plast göra skillnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.