Nästa artikel
Fler elbilar och fler laddare – men två län halkar efter
Nyheter

Fler elbilar och fler laddare – men två län halkar efter

Publicerad 23 november 2022
Det byggs fler publika laddstationer i snabbare takt än det säljs nya elbilar. Den visar en granskning Dagens Industri. Två län backar dock – och i ett av dessa län sägs utbyggnaden stått still.

I stort sett följer utbyggnaden av laddningsinfrastruktur samma takt som försäljningen av elbilar. Det visar en granskning Dagens Industri gjort tillsammans med datajournalister på Newsworthy.

Under våren 2022 fanns drygt 23 000 publika laddstationer i landet. I november gjordes på nytt en kontroll och antalet publika laddstationer hade då ökat till 29 700, en ökning motsvarande cirka 30 procent.

Det är procentuellt mer än andelen elbilar, sett under samma period. När det kommer till antalet elbilar innebär skillnaden mellan vårens kontroll och novembers antal omkring 26 procent. 

Däremot finns stora regionala skillnader. Åtta av tio laddplatser finns i de större städerna. I Stockholms län står Stockholm Parking ensamt för en fjärdedel av alla nya laddplatser.

Utbyggnaden av laddinfrastrukturen står sig på motsvarande jämförelsesätt bra över stora delar av landet. Endast två län backar: Blekinge och Gävleborgs län. Sämst ställt är det i Blekinge där andelen laddstolpar inte ökat över huvud taget under perioden.

Produktionsproblem

I allt övrigt noteras dock en frammarsch, där andelen laddplatser överstiger den procentuella försäljningsökningen av elbilar. Men till saken hör att elbilsförsäljningen har planat ut. Det innebär dock inte att kunderna saknas. Däremot har flera tillverkare problem med leveranser från underleverantörer och andra produktionstekniska problem, knutna mot det spända läget i Europa.

Noterbart är dock att elbilarna nu gått om laddhybriderna i försäljningsantal, vilket skett betydligt tidigare än vad branschen föreställt sig. 

När det gäller antalet laddplatser i förhållande till nybilsförsäljningen av elbilar höjer Dagens Industri dock eftertänksamhetens finger. Undersökningen ger en fingervisning och ska inte ses som ett facit. Träffresultatet är inte till 100 procent helt säkerställt, främst eftersom det inte finns ett samlat register för alla publika laddstolpar.

I en kommentar till DI säger Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson att det nödvändigtvis inte är antalet laddplatser som i dag är problemet.

– Det handlar snarare om att det behöver finnas rätt laddinfrastruktur. Vi måste komma åt laddångesten. Den grundar sig mycket i osäkerhet kring informationen: finns det lediga laddplatser där jag tänkt stanna? Kommer det att fungera?, säger han till tidningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.