Nästa artikel
Fler dog i trafiken i september
Nyheter

Fler dog i trafiken i september

Publicerad 19 oktober 2020 (uppdaterad 19 oktober 2020)
19 personer omkom i trafiken i september 2020 enligt preliminära siffror från Transportstyrelsen. Det är fyra mer än 2019.
Även om dödssiffran för september 2020 är lägre än medelantalet omkomna för månaden mellan 2015-2019 – vilket är 24 personer – fick ändå fler sätta livet till i trafiken i år jämfört med i september i fjol. Då dog 15 stycken.  

Bland de som miste livet på vägarna i september 2020 var merparten, 16 stycken, män. 3 av de avlidna var fotgängare som blivit påkörda. 
– Den här tiden på året när det mörknar tidigt är det extra viktigt att synas i trafiken när man går eller cyklar. Som bilist behöver man vara extra uppmärksam på gående och cyklister, och inte stressa i trafiken. Då kan det lätt hända olyckor, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen. 

Att färre personer rörde sig i trafiken när pandemin av Covid-19 bröt ut i Sverige i våras hade en positiv effekt på antalet omkomna. I mars registrerades den lägsta dödssiffran sedan mätningarna startade och även under första halvåret 2020 omkom rekordfå personer i trafiken. 

Från januari till september 2020 har 144 personer dött i trafikolyckor. Det uppsatta etappmålet för nollvisionen är högst 220 omkomma i trafiken 2020.

Läs också: "Svensk trafik rekordsäker – men en grupp går mot strömmen"

Diskutera: Tror du att etappmålet om högst 220 döda 2020 kommer att uppnås?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-19 13:13
Uffeeh

Det räcker inte med att bara se på antalet dödsoffer. behövs också analyser av vad det är för typ av olyckor och orsaker. Annars är det alldeles för lätt för myndigheterna att återigen tjata om att om vi bara sänker medelhastigheten ett par km/tim så minskar dödstalen. Som om det vore någon patentlösning.
Vi har ju under senare tid läst om t ex ett flertal dödsolyckor i samband med vansinneskörningar i mycket höga hastigheter och andelen sådana av totalen borde lyftas fram.
Så hur många olyckor sker när de inblandade har hållit gällande hastighetsgräns jämfört med när de kört 5-10 km/tim för fort? Jämfört sedan också med om de kört kanske 30-50 km/tim eller mera för fort?

#2 • Uppdaterat: 2020-10-19 13:53
Styggavargen

Folk kör aggressivt!, igår senast låg jag på en smal väg där farten är satt till 80 km/h... en BMW närmar sig bakom men orande hastighet, antagligen kör han i ca 120 km/h eller mer, bromsar in ca 25 meter bakom mig och sedan ligger han ca 5 meter bakom min bil. Jag "fejk bromsar" så att bromsljuset aktiveras, fortfarande inte någon reaktion... jag slår av farthållaren och låter bilen sakta ner sakta... när jag kommer ner till ca 70 km/h kör han om... sedan blinkar jag med helljuset 2 gånger för att han skall reagera, och det gör han genom att veva ner rutan och ge fingret i luften. Denna killen kör alltså ca 40 km/h över tillåten hastighet.. trafikfarligt och sedan ger fingret. Hallå?

#3 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:37
skånepågen

På tok för många hastighetsgränser, mopedhastighetsgränser på vägar som är tvåfiliga och mötesfria bidrar inte till bättre efterlevnad av trafikregler. Folk som saktar ner till 60 på 2+1 väg där vägen övergår från två filer till en där det råder 100.
Fixar man inte denna hastighet så bör man överväga annat färdmedel typ taxi.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:45
Carl Trefalt

Inga döda i trafiken, är orimligt.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-20 16:59
Ingemar Bohman

Kan de vara de trafik farliga pekskärmarna tro????????

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.