Transportstyrelsens olycksstatistik för juli har kommit in och en negativ trend börjar synas.
Totalt omkom 32 personer i trafiken i juli i år. Det är tre fler än samma period förra året och en mer än genomsnittet för de senaste fyra åren. Totalt har tio procent fler omkommit de senaste tolv månaderna jämfört med genomsnittet för samma perioder fyra år tillbaka. Av de omkomna färdades tretton på motorcykel och tio i bil.
Diskutera: Hur ska trafiksäkerheten förbättras?
Diskutera: Hur ska trafiksäkerheten förbättras?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan snabbt förbättras om alla bilister slutar se alla på två hjul som mopeder och kör ut framför motorcyklister och det smäller.
Tänk istället att allt på två hjul är motorcyklar så blir det en bra säkerhetsmarginal och det skulle visa sig vara en moppe trots allt men bilister har så bråttom idag så det är väl inte att tänka på.
Vad då titta?
Det är här vi har delar av problemet, folk tittar inte på trafiken längre, möjligen som hastigast innan man åker vidare längst fram till vänster i bilen - Zoombies
Jag tror att det är lite av en myt att alla MC-olyckor orsakas av försumliga bilister. Snarare är en stor del av dem singelolyckor. Ofta saknas behörighet att framföra MC:n och nykterhet...
De flesta MC-förare gör dock allt rätt och överlever därmed.
Sagt det förr. Om folk blev bättre på att hålla avstånd skulle siffrorna se annorlunda ut.
Precis som med sexuella övergrepp, bilbränder och rån är det såklart män som är skyldiga till ökningen av dödsolyckor. Män måste lära sig att sluta talla och elda på allt dom ser och sluta hetsa i trafiken.
Åtminstone åtta av de som dött som mc-förare i år har gjort det genom att träffa mitträcket och inget annat. Det kan förstås ha varit halvblinda bilförare inblandade ändå som bara dragit vidare.
Pinjong: det är ingen myt. Försäkringsbolagen har statistik vem det är som ställer till det vid krock MC-bil. 85% av fallen är det bilistens fel. Och då ofta vid vänstersväng.
Men, det spelar ingen roll, för det är motorcyklisten som förlorar i alla lägen.
Det enda rätta som motorcyklist är att betrakta alla andra som idioter, och aldrig köra om vid en korsning.
Sedan har vi då dessa som kör onyktra, utan körkort, på stulen hoj, osv.
Att Sverige är unikt med sina för MC farliga mitträcken är förstås tragiskt, men kanske, kanske lyckas SMC öppna ögonen på Trafikverket. I Norge är liknande räcken förbjudna av just den anledningen.
Hultarn: Många av dödsfallen på MC sker utan att det finns en bil i närheten. De kallas singelolyckor. Först när andra fordon än MC:n är inblandade blir det särskilt intressant att utreda om MC-föraren varit nykter, behörig, kört lagom fort och aktsamt eller om bilföraren varit vållande.
Själv körde jag oftast som en idiot på någon av de tre MC jag ägt. Därmed inte sagt att andra MC-förare inte är änglar men de som förolyckas är det oftast inte. Tror jag.
En närvaro av trafikpoliser skulle lös en hel del av problem. För det verkar ju inte som om det går att få bort "jag först" mentaliteten på vägarna. Det skulle kanske behövas stressas ner i trafiken, och lite mer ödmjukhet skadar inte det heller.
moralen och attityden på våra vägar måste ändras , jag först och slicka framförvarande bil i baken
måste försvinna, annars kommer olyckstalet att stiga ännu mera.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.