I början av juni presenterade Hyundai en ny generation av suv-modellen Santa Fe med ny design och möjlighet att få laddhybridteknik. Då fanns inte så många tekniska detaljer, men nu berättar Hyundai mer om motorerna i den nya modellen.
Hyundai Santa Fe kommer som ”vanlig” hybrid utan laddkontakt och får då en turboladdad, bensindriven 1,6-litersmotor som tillsammans med en liten elmotor gert 230 hästkrafter och 350 Nm. Batteripaketet är på bara 1,5 kWh så det blir inga längre resor på el.
Bilen kommer även med lattkontakt med samma bensinmotor, men i laddhybridversionen är elmotorn starkare och drivlinan ger totalt 265 hästkrafter och 350 Nm. Batteripaketet är på 13,8 kWh och gissningsvis siktar Hyundai på omkring fem mils elräckvidd enligt WLTP-körcykeln, men den exakta siffran är inte officiell ännu.
Högre tekniknivå
För den som fortfarande föredrar dieselmotor kommer modellen även med en 2,2-litersmotor som ska väga 20 kilo mindre än dieselmotorn i föregångaren och som har 200 hästkrafter och 440 Nm.
Hyundai Santa Fe är sjusitsig och passagerarna på de bakre stolsraderna får nu mer benutrymme än i gamla modellen.
Den nya generationen har också betydligt högre tekniknivå med fler assistanssystem, bland annat autobroms bak, möjlighet att backa ut bilen ur trånga parkeringsrutor med hjälp av nyckeln (utan att föraren sitter i bilen) och Hyundai Driving Assistant som kan styra, gasa och bromsa under vissa förhållanden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.