I mitten av juni visades nya Citroën C4 upp. Den nya generationen är numera en crossover med lite högre kaross och den kommer även med eldrift.
Nu släpper Citroën fler detaljer om nykomlingen som ska locka köpare som värderar komfort och bekvämlighet. Den får märkets så kallade Progressive Hydraulic Cushion-fjädring som ska höja komfortnivån.
Målet med crossoverkarossen är att erbjuda ett mellanting mellan suv och vanlig halvkombi.
Designen är helt ny men mycket under skalet hämtas från andra modeller som bygger på den så kallade CMP-plattformen från Peugeot/Citroën. På insidan märks en 10-tums pekskärm för infotainmentsystemet och head up-display.
Massivt motorutbud
Citroën C4 kommer med både bensin- och dieselmotorer men även som helt eldriven i form av Citroën ë-C4. Den har en elmotor på 136 hästkrafter och 260 Nm som driver framhjulen. Batteripaketet på 50 kWh ger en räckvidd på 35 mil enligt WLTP-körcykeln.
Den eldrivna modellen har en ombordladdare på 11 kW och snabbladdning på upp till 100 kW. Det finns även en mobilapp för att till exempel kunna styra laddningen på distans.
Förutom elversionen kommer Citroën C4 med en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter med 100, 130 eller 155 hästkrafter, samt två fyrcylindriga dieslar på 110 eller 130 hästkrafter. Vissa motorer finns med en åttastegad automatlåda som tillval.
Det finns inga uppgifter om någon laddhybridversion. De svenska priserna släpps närmare försäljningsstarten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.