Svenska bilister kör allt kortare körsträckor med sina bilar. Den totala körsträckan för alla bilar minskade med 2,2 procent under 2019 jämfört med året innan, enligt ny statistik från Trafikanalys.
Det är första gången på sex år som den totala körsträckan minskar. Samtidigt var den genomsnittliga körsträckan per personbil den lägsta sedan 1999 när mätningarna startade.
De senaste åren har den genomsnittliga körsträckan för elbilar gått om den för bensinbilar. Elbilar rullar i dag 1 075 mil per år i snitt jämfört med bara 878 mil för bensinbilar. Dieselbilar rullar 1 635 mil i snitt, vanliga hybridbilar 1 280 mil och laddhybrider 1 315 mil.
Allra längst rullar gasbilar – 1 759 mil i snitt – eftersom många av dem rullar som taxibilar.
Trots att körsträckan minskar har antalet bilar i trafik ökat ordentligt – med över 30 procent – sedan mätningarna startade.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det skulle vara intressant med en snittsiffra på bilar som inte är äldre än 15 år. Bilar med årsmodeller före 1950 påverkar statistiken, men är knappast representativa för hur snittvardagsbilen egentligen används. Från 2005 och framåt lär man få med de flesta bilar som är folks primära fordon.
Det finns kanske inte siffror för elbilar så väldigt många år bakåt. Men det var intressant om Vi Bilägare kunde ta fram ett diagram som ovan men med bensin / diesel / elbil / avgashybrid separerade.
Mäkinen, "Bilar med årsmodeller före 1950 påverkar statistiken", det gör de säkert men den påverkan är nog knappt märkbar, det är nog ytterst få av dessa som är i trafik!
Det är säkert endast bilar från det här århundradet som ger något resultat, men egentligen spelar det ju ingen roll, tendensen är ju tydlig ändå!
Kan det vara så att de snabbvevande trikåknuttarna har ersatt mycket bilåkande?
Fler har alltså bilar som står i garaget största delen av tiden?
saabnisse,
Det finns väl ingen som ställer av gamla bilar längre? Den enda kostnaden som påverkas är försäkringen och entusiastfordon är oftast väl försäkrade. Nu vet jag att jag är lite udda med en avvikande bekantskapskrets, men de flesta av mina bekanta har en eller flera bilar som bara används några få mil varje år. Eftersom de är skattebefriade är de alltid i trafik. De senaste tre åren har min Chevrolet rullat ungefär en tank per år, dvs runt 80 mil. Mazdan har inte heller gått mer.
Samma mönster som med hur vi ringer, förr i tiden ringde man långa men få samtal... idag ringer vi fler gånger per dag och får väl hälften sagt? (stress förmodar jag). Bilen används idag på samma sätt, man kör till allt... även kortare sträckor inom en stad sitter folk ensamma och kör i sin bil. Mycket har nog med hur mycket och ting kostar...man minns för 30 år sedan att man fick knappt använda telefonen för att det kostade för mycket...idag behöver ingen bry sig när de använder telefonen eller bilen.
Mäkinen, det är ju riktigt, men vad jag menar är att det totala antalet registrerade gammelbilar är väldigt lågt i förhållande till det totala antalet.
Det påverkar givetvis resultatet, men inte särskilt mycket.
Korrigerar mig själv lite...
Jag besiktade min Mazda idag och den hade gått 75 mil sen förra gången. För 21 månader sen...
OK, bilarna körs mindre per bil, men har ju samtidigt blivit fler.
Det spär ju ut årlig körsträcka per bil.
Skulle tippa på 50% fler bilar nu jämfört med för 20år sen.
Jag kör som vanligt, som pensionär, ca 1800 mil per år (diesel) och är tydligen inte alls representativ vilken förvånar mej en hel del. Taxikörning och 16-1700 mil om året låter också mycket märkligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.