
Antalet besiktningsstationer i Sverige har ökat samtidigt som antalet besiktningstekniker har blivit färre. Detta visar en rapport från Transportstyrelsen.
Nyligen blev Transportstyrelsens årliga rapport om läget på besiktningsmarknaden klar. Rapporten som beskriver utvecklingen under 2018 visar att antalet besiktningsstationer för lätta fordon har gått från 473 till 500 under året, vilket motsvarar en ökning med 6 procent. 10 av Sveriges 21 län har där med fått fler stationer jämfört med 2017.
Samtidigt har antalet verksamma besiktningstekniker minskat från 2 066 till 1 994, vilket motsvarar 3,5 procent. Enligt Transportstyrelsen har man dock inte fått några indikationer på att färre besiktningstekniker försämrat tillgängligheten på något avgörande sätt.
– Under 2018 har konkurrensen ökat genom att antalet besiktningsstationer blivit fler. Tillgängligheten har också blivit bättre, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmedelande.
Diskutera: Borde tillgängligheten för besikningtstaioner bli bättre?
Samtidigt har antalet verksamma besiktningstekniker minskat från 2 066 till 1 994, vilket motsvarar 3,5 procent. Enligt Transportstyrelsen har man dock inte fått några indikationer på att färre besiktningstekniker försämrat tillgängligheten på något avgörande sätt.
– Under 2018 har konkurrensen ökat genom att antalet besiktningsstationer blivit fler. Tillgängligheten har också blivit bättre, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmedelande.
Diskutera: Borde tillgängligheten för besikningtstaioner bli bättre?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att tillgängligheten är så god den kan vara. Som boende i närheten av flera större orter är man troligen privilegierad.
Det kan ju även vara så att när det gått från statligt att effektiviteten ökat och det inte behövs lika många tekniker för att uppnå samma resultat.
Själv varit med i en verksamhet som gick från statligt till privat ägande/drift och man uppnådde bättre resultat/effektivitet med betydligt mycket mindre resurser.....
Sen vad gäller frågan, jag har inte upplevt nån som helst brist i tillgängligheten varken privat eller i jobb.
Vissa nya privata aktörer hissar inte ens upp bilen vid besiktning. Inte konstigt att det behövs färre tekniker.
Jag tror det är mer slarv nu, högre priser.
Konkurrensen Har ökat skriver transportstyrelsen. Och vilken nytta har det varit,inte någon prispress här i Stockholm i alla fall här det bra är några hundra meter mellan olika aktörer.
Transportstyrelsen är ett verk som ingen skulle sakna om dem vart bortrationaliserade, saknat av ingen alls!
När den privata besiktningen skulle genomföras framhöll man hur mycket priserna ökat när Finland genomförde samma system.
Man tog ingen notis om detta, men nu är vi där. För varje besiktning höjs priset. Fri prissättning och konkurrens men det är märkligt hur man vaktar varandras prissättning och får till ungefär samma belopp som konkurrenterna.
Privatiseringar leder bara till högre priser. Jag vill ha tillbaka en skattsubventionerad Bilprovning och max 300 kr för en besiktning. Den fria marknaden leder bara till att ett fåtal tjänar pengar och att flertalet blir fattigare.
Tillgängligheten på stationer som utför registreringsbesiktning har helt klart minskat. Man har även infört mått på kundnöjdhet. Det viktiga är att kunden är nöjd så att kunden kommer tillbaka. En kund är bara nöjd om personen slipper två:or...
Jag vill att all privatisering skall avvecklas. Börja med skolan. Den privatiseringen,initierad och snabbt genomdriven av Göran Persson, visar med all tydlighet att privatisering inte fungerar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.