Tjugo år efter att den första A6 Allroad lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen.
Audi går försiktigt fram när de presenterar nya A6 Allroad. Modellen är liksom tidigare utrustad med fyrhjulsdrift och luftfjädring som möjligör högre markfrigång. Upp till 45 millimeter högre än en vanlig A6 i kombiutförande.
En markfrigång på 140 millimeter är standard vilket kan plussas på med 30 millimeter i offroadläget upp till 80 km/tim. Vid farter upp till 35 km/tim kan markfrigången ökas med ytterligare 15 millimeter i Audis ”lift-läge”.
Med andra ord är det bättre att köpa en terrängbil om du är ute efter ordentlig markfrigång. Ett landsvägslok och en suv under samma kaross blir ett fordon för en försiktig general.
Nya A6 Allroad har likt sina föregångare svårt att lämna finrummet och utstrålar väldigt lite offroad-karaktär. Ett tecken i samma riktning är möjligheten att få hjulhusen inlackerade i samma kulör som karossen.
Bland lackalternativen erbjuds även den gröna kulör, gavial green, som för många Audi-entusiaster kännetecknar de första allroad-modellerna som kom 1999.
A6 Allroad erbjuds med tre V6-dieslar; 45 TDI på 231 hk, 50 TDI på 286 hk och 55 TDI med 349 hk. Samtliga motorer är elektrifierade med Audis mildhybridteknik som standard - baserad på ett 48-volts elsystem. Den kombinerade generatorn och startmotorn återvinner upp till 8 kW under inbromsning och överför elektriciteten till ett separat litiumjon-batteri på 10 Ah. Audin kan därför frirulla med motorn avstängd över ett större hastighetsregister och start-stop-läget går in redan från 22 km/h. I vanliga fall överförs kraften via en åttastegad automatlåda.
Försäljningen av nya Audi A6 Allroad har precis startat med priser från 582 000 kronor för en A6 Allroad 45 TDI.
Diskutera: Vad tycker du om tjugoåringen Audi A6 Allroad?
En markfrigång på 140 millimeter är standard vilket kan plussas på med 30 millimeter i offroadläget upp till 80 km/tim. Vid farter upp till 35 km/tim kan markfrigången ökas med ytterligare 15 millimeter i Audis ”lift-läge”.
Med andra ord är det bättre att köpa en terrängbil om du är ute efter ordentlig markfrigång. Ett landsvägslok och en suv under samma kaross blir ett fordon för en försiktig general.
Nya A6 Allroad har likt sina föregångare svårt att lämna finrummet och utstrålar väldigt lite offroad-karaktär. Ett tecken i samma riktning är möjligheten att få hjulhusen inlackerade i samma kulör som karossen.
Bland lackalternativen erbjuds även den gröna kulör, gavial green, som för många Audi-entusiaster kännetecknar de första allroad-modellerna som kom 1999.
A6 Allroad erbjuds med tre V6-dieslar; 45 TDI på 231 hk, 50 TDI på 286 hk och 55 TDI med 349 hk. Samtliga motorer är elektrifierade med Audis mildhybridteknik som standard - baserad på ett 48-volts elsystem. Den kombinerade generatorn och startmotorn återvinner upp till 8 kW under inbromsning och överför elektriciteten till ett separat litiumjon-batteri på 10 Ah. Audin kan därför frirulla med motorn avstängd över ett större hastighetsregister och start-stop-läget går in redan från 22 km/h. I vanliga fall överförs kraften via en åttastegad automatlåda.
Försäljningen av nya Audi A6 Allroad har precis startat med priser från 582 000 kronor för en A6 Allroad 45 TDI.
Diskutera: Vad tycker du om tjugoåringen Audi A6 Allroad?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja varför ändra på ett vinnande koncept! Extremt snygg bil!
Har alltid tyckt att dessa skogsmulle modeller är onödiga. Folk kör ändå mest på vanliga vägar och inne i stan. Man bränner upp onödigt mycket bränsle helt i onödan. Fula plastdetaljer är också lite irriterande, eller ibland åt andra hållet...man sitter i sin egen bil och nästan skrattar åt eländet.
Ja med tanke på att markfrigången är 14cm, precis som vilken Octavia som hellst, så fattar vem som hellst hur totalt korkat dåligt pålästa vissa är innan dom kommenterar, tyvärr!
En kompis hade en MB 600 på 90-talet. Den mest krångliga bil han ägt. Elstrul hela tiden. Tur att man umgås med människor som inte håller kvar vid sina fördomar hela livet. Han kör MB idag och är hur nöjd som hellst.
Men vänta, batteri på 10 Ah? Det lär inte kunna driva en 2-tonsbil så långt. Det är ju bara ett startbatteri på en mindre MC.
hultarn, kom ihåg att det är ett 48V och inte 12V batteri. 10 Ah * 48V ger 480 Wh, dvs nästan en halv kWh, avsevärt mindre än i laddhybrider och elbilar men rimligen tillräckligt för det aktuella syftet.
Jag tror folk ratar denna, skall de punga ut så mycket pengar kan de istället köpa en SUV. Själv hade jag köpt en Tesla... om jag nu velat lägga ut närmare 600 tkr..
"I vanliga fall överförs kraften via en åttastegad automatlåda." skrivs i artikeln. I vilka i så fall ovanliga fall överförs kraften någon annan väg och i så fall vilken?
En Tesla Model 3 kan inte matcha Audins komfort, kvalitetskänsla eller utrymmen. Den är snarare en konkurrent till Audi A4 sedan. Model S är en mycket dyrare bil och den kan inte heller matcha Audin i dessa grenar.
Annars håller jag med, många kommer nog välja en suv istället för denna. Trots att det är en bättre bil.
glöm inte kolla oljan
gör inte plasten en ganska snygg bil mindre attraktiv? plast är osexigt
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.