På grund av motsättningar med den övriga ledningen lämnade danskättade bildesignern Henrik Fisker i mitten av mars bilmärket som bär hans eget namn och som han själv grundade 2007. Men problemen stannar inte där.
Nu meddelar den Kalifornienbaserade biltillverkaren som fått närmare 200 miljoner dollar i lån från amerikanska staten att 160 anställda, ungefär tre fjärdedelar av personalstyrkan, får lämna sina jobb. I amerikansk press spekuleras det nu att Fisker är farligt nära konkurs.
Fisker har länge sökt en ekonomisk partner, men utan resultat. Som en följd har tillverkningen av hybridsportbilen Karma – som byggs på kontrakt i Valmets fabrik i finska Nystad – stått stilla sedan i somras. Frågan är om den någonsin startar igen.
Våren 2012 började Fisker Karma säljas i Sverige hos återförsäljaren Callisma i Danderyd, strax norr om Stockholm. Målet var att sälja 70 bilar per år.
Diskutera: Vad tror du om Fiskers framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar vara slutfiskat för fisker nu.
Jag förstår inte vilken kundkategori man vänder sig till.
De som pyntar mer än en mille för en bil är sällan intresserade av ett nytt märke som till alla delar är ett osäkert köp.
Osäker kvalité, osäker tillförlitlighet och därför osäkert andrahandsvärde.
Och givetvis det viktigaste, ytterst osäker som statussymbol.
Att den skulle ge mindre påverkan på miljön är det nog inte många av kundgruppen som ger så stor betydelse.
saabnisse, det finns alltid de som vill vara först med något nytt, kosta vad det kosta vill.
Detta är kundkretsen och den har funnits i alla tider.
Jo de finns säkert, men jag vet några nära bekanta som utan vidare skulle kunna lägga upp till en sådan här bil utan att ens behöva öppna hela plånboken, enbart glänta lite, men de gör det inte, de är alldeles för försiktiga och det är därför de har möjligheten.
Dessutom är det för den stora allmänheten ett alldeles okänt märke som helt saknar status, som jag också skrev tidigare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.