Ingen blir glad av att stå i kö, men i Sverige tar vi saken med ro.
En undersökning av trafikattityder i Norden visar att det finns klara skillnader i vad som stressar förarna i de olika länderna.
Undersökningen är beställd av parkeringsbolaget Easypark och drygt tusen personer per land i Sverige, Norge, Finland och Danmark har blivit tillfrågade om beteenden och kunskaper i trafik.
I vissa frågor är de flesta överens, till exempel så är fotgängare det trafikslag vi retar oss minst på, ungefär var tionde tillfrågad bilist retar sig på fotgängarna. Attityden till cyklister, eller kanske hos cyklister, skiljer sig desto mer; var tredje norrman och var fjärde svensk stör sig på cyklisterna när de kör bil men bara 15 procent av finnarna tycker att cyklarna är ett problem.
I Finland är stressen av att sitta i kö däremot mer tryckande, 43 procent uppgav i undersökningen att köer går dem på nerverna. I Norge och Danmark svarar knappt 40 procent samma sak. Svenskarna tar det något lugnare i köerna, ungefär var fjärde svensk såg köer som ett stressmoment.
– Trafikstockningar orsakar inte glädje någonstans. I samtliga fyra länder är bilisterna överens om att trafikstockningar tar upp för mycket tid i deras liv. Men det är intressant att svenskarna har en så pass avslappnad attityd till skillnad från finnarna, säger Anders Bäck, vd för EasyPark Sverige.
Eftersom undersökningen beställdes av ett parkeringsbolag ställdes förstås också frågor om parkering. Det visade att knappt var tredje svensk och finne vill se fler parkeringsplatser. I Norge och Danmark är det värre ställt med parkeringsplatser, hälften av förarna tycker att det finns för lite platser. I Sverige och Norge är det nästan dubbelt så vanligt att betala för sin parkering med mobila tjänster än i Danmark och Finland, ungefär 20 procent av svenskarna och norrmännen betalar med en app mot runt tio procent i Finland och Danmark.
– Mobila betalningar ökar snabbt både ute i Europa och i Sverige. Vi ser dessutom att kommunerna skyndar på digitaliseringen av parkeringslandskapet nu, framförallt pådrivet av att vi fått nya mynt som gör det dyrt att bygga om parkeringsautomaterna, säger Anders Bäck.
Kunskapen om parkeringsregler tycks också ha klara brister, värst är det i Danmark där 44 procent uppgav att de var osäkra på reglerna. Bäst är läget i Finland men inte heller där är det särskilt övertygande, ungefär 25 procent av finnarna säger sig inte ha koll på reglerna.
Diskutera: Vilka skillnader i trafikattityd har du märkt av inom Norden?
I vissa frågor är de flesta överens, till exempel så är fotgängare det trafikslag vi retar oss minst på, ungefär var tionde tillfrågad bilist retar sig på fotgängarna. Attityden till cyklister, eller kanske hos cyklister, skiljer sig desto mer; var tredje norrman och var fjärde svensk stör sig på cyklisterna när de kör bil men bara 15 procent av finnarna tycker att cyklarna är ett problem.
I Finland är stressen av att sitta i kö däremot mer tryckande, 43 procent uppgav i undersökningen att köer går dem på nerverna. I Norge och Danmark svarar knappt 40 procent samma sak. Svenskarna tar det något lugnare i köerna, ungefär var fjärde svensk såg köer som ett stressmoment.
– Trafikstockningar orsakar inte glädje någonstans. I samtliga fyra länder är bilisterna överens om att trafikstockningar tar upp för mycket tid i deras liv. Men det är intressant att svenskarna har en så pass avslappnad attityd till skillnad från finnarna, säger Anders Bäck, vd för EasyPark Sverige.
Eftersom undersökningen beställdes av ett parkeringsbolag ställdes förstås också frågor om parkering. Det visade att knappt var tredje svensk och finne vill se fler parkeringsplatser. I Norge och Danmark är det värre ställt med parkeringsplatser, hälften av förarna tycker att det finns för lite platser. I Sverige och Norge är det nästan dubbelt så vanligt att betala för sin parkering med mobila tjänster än i Danmark och Finland, ungefär 20 procent av svenskarna och norrmännen betalar med en app mot runt tio procent i Finland och Danmark.
– Mobila betalningar ökar snabbt både ute i Europa och i Sverige. Vi ser dessutom att kommunerna skyndar på digitaliseringen av parkeringslandskapet nu, framförallt pådrivet av att vi fått nya mynt som gör det dyrt att bygga om parkeringsautomaterna, säger Anders Bäck.
Kunskapen om parkeringsregler tycks också ha klara brister, värst är det i Danmark där 44 procent uppgav att de var osäkra på reglerna. Bäst är läget i Finland men inte heller där är det särskilt övertygande, ungefär 25 procent av finnarna säger sig inte ha koll på reglerna.
Diskutera: Vilka skillnader i trafikattityd har du märkt av inom Norden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nr1 för att stå ut med mycket köande är att skaffa en bil med (bra) automatlåda.
Nr2 är en hybrid eller motsvarande så att man kan köra snålt i köerna, då minskar stressen.
I Stockholm är köerna rätt illa idag (värst i norden?) och man får nog räkna med att det kommer bli ännu värre dom närmsta åren.
Samtidigt tycker jag dom flesta Stockholmare verkar luttrade, nästan för luttrade, borde gå att ställa högre krav på politikerna.
Glöm reglerna, detta är ingenting att göra med stress. I Stockholm känner jag att bilister blev mycket stressade och irriterade inom senaste 2-3 år. Men det är inte deras fel tror jag. Kolla hur försämrades vägplanering överallt, hur många vägar är avstängda, varför 3 körfält förvandlades till bara 1 + 2 buss sträckor, hur mycket delar av vägar slösas till cykelbanor som knappt använt även i sommartider, hur många broar saknas, svindyrt trängselskatt och parkering, faktisk bra parkering saknas i stad, hur många skåpbilar med byggarbetare pendlar fram och tillbaka eller står mitt i vägen på otillåtet plats, hur liten är polisinsats att förhindra eller minimera vanlig trafikbrott osv osv osv. Välkommen till rödgröna paradiset! :-D Och vem behöver en storstad utan möjlighet att köra bilen i den?
Det kan inte bli så mycket sämre så att det är att gilla läget. Cityn o köpcentran är till grunden bilism fientligt planerade så man vet att vid vissa tider o dagar då alla är i ärenden så blir det knökigt o bökigt.
City skiter jag helst i, MP o kulturen tog den som sitt o kan gott få leva med det, handel o service flyttar ut o efter, då Svenne blev portad för sina dåliga vals skull, han är välkommen medels kollektivt, på en cykel eller till fots.
Kan inte Norge så bra har varit i i Oslo dock och tyckte att de körde som italienare, men det är sig likt tycker jag, lite lugnare tempo i Danmark och till synens laglydigt i Finland i vart fall i Helsingfors och på de större vägarna, snabbast var jag.och även i Danmark.
Sverige leder.
Män i små skåpbilar trodde jag var värst eller lastbilschaufförer .
Vid köerna på Essingeleden, är inte själva köande stressigt. Utan alla de bilister som skall tränga sig för att komma fortare fram. Det kan skapa både stress och olyckor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.