De sju finalisterna till Årets Bil är Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X/Subaru Solterra och Volkswagen ID. Buzz.
Vi Bilägares testchef Tommy Wahlström som är en av jurymedlemmarna i Årets Bil beskriver det som en ”blandad kompott”.
– ID. Buzz är självskriven och jag är inte heller förvånad att Toyota bZ4X och Nissan Ariya gick vidare. Att juryn valde att ta Jeep Avenger och Kia Niro vidare är jag helt med på medan finalplatserna för Peugeot 408 och Renault Austral är mer överraskande.
Saknar du någon bil bland finalisterna?
– Jag tycker Mercedes superkompetenta EQE hade förtjänat en plats i finalen. Jag tycker nog den i grunden är en mer nyskapande elbil än Nissan Ariya. Andra personliga favoriter som inte kom med var Citroën C5 X och Honda Civic. Citroën har byggt en intressant nytolkning av kombikonceptet och på samma plattform som Peugeot 408 använder. Ska jag jämföra de två tar jag Cittran. Honda Civic har ett fantastiskt smidigt hybridsystem som borde uppmärksammas mer. Å andra sidan visar även hybriddrivlinan i Austral på en rejäl dos nytänkande, även om konceptet mellanstor suv inte känns hyperfräscht.
Vilken kommer att vinna?
– Det får vi se när resultatet av juryns omröstning presenteras på bilsalongen i Bryssel fredagen den 13 januari. Med det sagt är jag beredd att hålla en slant på att det blir en elbil som vinner.
Kommentarer till artikeln (9)
- 28 november 2022 saabnisse - jag avsåg de som…
- 28 november 2022 Pi- teknisk innovation ingår…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.