Med 500L Trekking riktar sig Fiat till en målgrupp av sportentusiaster och friluftsälskare, åtminstone om man får tro Fiat själva. Detta märks inte minst i form av att bilen innehåller såväl avancerat ljudsystem som kaffemaskin.
Modellen erbjuder fyra olika motoralternativ som ger mellan 85 och 105 hästkrafter. Till exempel erbjuds 1,6-liters turbodieseln MultiJet, som ger 105 hästkrafter och accelererar bilen från noll till 100 kilometer i timmen på 11,3 sekunder.
Fiat 500L Trekking tar sig fram med hjälp av hög markfrigång och systemet Traction+, som hjälper till på hala underlag. Bilen får också ett assistanssystem som bromsar bilen för att förhindra eller lindra olyckor. Det senare är dock bara aktivt i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen.
Avancerat ljudsystem
I praktiken är det uppenbart att Fiat 500L Trekking ska attrahera en ung målgrupp, då modellen skryter med ett ljudsystem på sammanlagt 520 watt, fördelat på sex högtalare och en subwoofer, som har utvecklats tillsammans med Beats och Dr. Dre.
Ljudsystemet är dock inte den enda teknikprylen som ryms i bilen, där finns till exempel också en kaffemaskin. Den som oroar sig för att förare ska spilla varmt kaffe på sig i full fart på motorvägen kan dock vara lugn. Motorn måste visserligen vara igång för att bilen ska kunna servera kaffet som tar två minuter att tillaga, men detta går bara att göra när bilen är stillastående.
Fiat 500L Trekking kommer till europeiska bilhallar i juni, priset är fortfarande inte klart.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L Trekking?
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,78 kr/l. Diesel: 16,38.
1,6 dcl 130 1,6 163 hk
Pris | 114 700 | 118 200 kr |
Värdeminskning | 16 000 kr | 17 000 kr |
Skatt, besiktning | 1 600 kr | 1 300 kr |
Försäkring | 7 100 kr | 6 900 kr |
Bränsle | 10 500 kr | 13 800 kr |
Reparation, service | 6 000 kr | 5 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 42 000 kr | 47 000 kr |
Totalt per mil | 28 kr | 31 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 7 456 kr |
Katalysator | 15 832 kr |
Hjullager hö. fram | 5 707 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 13 139 kr |
Koppling | 14 202 kr |
Stötdämpare fram | 8 808 kr |
12 000-milaservice | 4 153 kr |
SÄKERHET
Qashqai fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014 och räknas också av Folksam som ett bra val ur krocksäkerhetssynpunkt. Whiplashskyddet får godkänt och autobroms finns i vissa utrustningsvarianter. Någon krockstatistik finns inte på den här modellen, men äldre Qashqai får en fyra i krockbetyg av Folksam. Det innebär minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Nyare Qashqai bör inte vara sämre.
BILPROVNINGEN
Enligt tyska Dekra klarar sig Qashqai av den här generationen bättre än medelbilen vid besiktningen. Anmärkningar gäller främst elektronikfel på däcktryckvarningssystemet, slitna bromsskivor och felinställda strålkastare.
ROSTSKYDD
Kaross helt av plåt, motorhuv och baklucka saknar invändig behandling. De flesta skarvar är väl limmade, men inte alla. Dörrarna har viss invändig behandling, men i trösklarna eller i längs- och tvärgående balkar saknas behandling helt med endast naken plåt. Bra stänkskydd fram och bak är ett plus. Innerskärmarna bak är av filt och under dessa saknas behandling. Dessutom har skärmkanten en smutssamlande hylla, där det på sikt kan bildas rostangrepp. Innerskärmarna fram är av plast. Under A-stolpen finns en fuktsamlande skumkudde.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan kanske vara vettig i grunden.
Sen är det lite lustigt att man låter 500-konceptet vandra vidare uppåt i storleksklasserna.
Möjligen kan man tycka att den lilla originalbilen var söt och att efterföljaren lyckats återskapa känslan ganska väl. Men vacker är den ju inte. Och ju större de blir, ju fulare inser man att de är. Personliga och roliga, kanske.
Fiat har gjort 500 till ett varumärke för en egen modellserie av bilar med retroinspirerad design. Jag tycker 500 L fungerar bra, finns många designelement från andra Fiat modeller - både aktuella nu och från historien. Inredningen ser trevlig ut. Bilen har Fiats elektroniska diffbroms som även återfinns i flera andra modeller (som dock inte är tillgängliga i Sverige).
Då detta är en högbyggd minibuss, alltså en ersättaren till Fiat Idea och Fiat Multipla, så innebär det en flexibilitet som inte matchas av konkurrenterna i lilla cross over / SUV-klassen. Baksätet är skjutbart i längsled, bagageutrymmet har en hylla som kan ställas i flera höjder och passagerarstolen kan fällas fram. Max utrymme för bagage är 400 liter med baksätet uppfällt (och framskjutet).
Men den höga karossen och höga markfrigången gör att denna bil inte går in i mitt garage, om man inte monterar bort antennen. Jag har för låg höjd i garageporten helt enkelt. Och det är ju lite trist... Känns bökigt att montera av och på antennen hela tiden så om jag köpte denna bil skulle den få stå utomhus.
Jag är nog mer lockad av Fiat 500 L Natural Power, alltså den med biogas. Men jag tror Trekking kan vara ett populärt alternativ i Norden, kanske dock inte i gult med vitt tak. Jag är inte helt förtjust i trenden med vita tak som allt fler tillverkare anammar. Svart tak är ok, kanske vinrött ibland. Men vitt?
Nä, jag föredrar nog hela bilen i samma färg. Och mörkblått tack!
Följer i Minis hjulspår. Countryman är (AWD) kromosomvarianten av vanliga Mini. Funkar för Mini, kan kanske funka för Fiat också. Bilen känns lite överdekorerad med två färger, men det är kanske en vanesak
Det kan hända att Fiat även visar 500 X på Genevesalongen, det är AWD varianten - eller 4x4 som sydeuropérna säger. 500 X har dock ett eget utseende, den är inte en högbyggd minibuss som 500 L. Countryman är ingen minibuss utan lägre höjd och mer kompakt än 500 L, inte lika flexibel. 500 X är mer Fiats konkurrent till Countryman än 500 L. 500 X blir inte lika flexibel eller rymlig även fast den blir något längre. AWD-systemet tar upp plats. Den ser lite mer "vanlig ut" av spionbilder som har läckts.. men vi får se, det är ju tid kvar tills salongen i Geneve öppnar. Vi får ge oss till tåls. :)
Ska bli intressant att se hur det italienska valet påverkar marknaden i Italien och italiensk business...
Jo jag är lite svag för tvåfärkskonceptet, men jag skulle aldrig ens mardrömma om en bil i gult, huga.. näst brunt är det det fulaste jag vet.
Men bilen tror jag är ganska kul och jag ska prova den när den blir tillgänglig.
Kul bil men jag tycker att den gör sig bättre på bilderna än i verkligheten.
Tycker närmast att den ser konstlad ut i sitt försök att likna söta 500.
I mitt tycke skulle bilen ha fått ett annat namn då jag inte tror att Fiat gör sig själva en tjänst genom att använda namnet 500.
Kaffekokaren var ju en rolig detalj men jag ser redan rubrikerna ...
"Fiat 500 ägare dömd till böter ...skulle bara koka kaffe" ;)
Ägde en gul FIAT 128 en gång på 70-talet. Stående kommentar från omgivningen var kanske inte helt oväntat: När töms den här brevlådan då?
Nja...gul kan väl vara ganska kul?
Sittande i en sådan kan man ju roa sig med tanken på att folk runtomkring får stryk när de upptäcker bilen ...lite för sent! ;)
Nja, designmässigt blir den lika fel som Mini, det funkar helt enkelt inte att blåsa upp en snygg bil.
För övrigt är det säkert en vettig bil, flexibel och inte för stor.
Och den är snygg i gult! :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.