En epok går i graven. Mycket tyder nämligen på att Fiat väljer att lägga ned sin Panda 4x4.
Grundmodellen Panda som sådan lanserades år 1980. Först i juni, år 1983, släpptes Panda som fyrhjuldriven bergsget. Det var främst hos sydeuropeiska familjer och bönder som modellen rullade – snarare än gick – hem. De allhjulsdrivna exemplaren fick ofta en hemvist just i de mer svårtillgängliga delarna av den sydeuropeiska landsbygden.
Fyrhjulsdriften levererades färdig från österriikiska Steyer-Puch. För att klara sitt något tuffare uppdrag, i förhållande till vanliga Pandan, var chassit förstärkt. Tomvikten låg på cirka 740 kg.
Modellen gjorde sig känd för att vara en billig, anspråkslös och ekonomisk fyrhjulsdriven liten krabat, som också passade familjens vardagliga behov. Succén var ett faktum.
Den ursprungliga Fiat Panda 4x4 hade kantiga former, signerade ingen mindre än Giorgetto Giugiaro. Samma designer vars pennstreck också resulterat i bilar som De Tomaso Mangusta, Alfa Romeo Giulia Sprint, DeLorean DMC12 och så förstås - ej att förglömma - den ikoniska VW Golf Mk1. För att bara nämna ett mycket kort axplock av hans design som resulterat i ikoniska bilmodeller.
Fiat Panda brukar dock sällan nämnas, men är även det ett av hans verk. De närmast helt frånvarande designelementen som kännetecknar första generations Panda gav väldigt raka linjer innebar också att det skapades förvånansvärt mycket rymd i den trots allt lilla kupén. En snäll beskrivning vore en konservburk på hjul, men en väldigt praktisk sådan. Kombinerat med både ett lågt pris och fyrhjulsdriften kom första generation att bli populär hos bönder i främst södra delen av Europa.
Oglamourös
Inte heller generation två, lanserad år 2003 gjorde anspråk på varesig lyx eller glamour. Det ska dock sägas att Fiat bestämde sig för att höja ambitionsnivån redan med generation två, så pass att modellen i Italien kallades för den nya Pandan. Formerna var fortsatt boxiga, men formgivningen betydligt mer modern för sin tid än 80-talets skolåda.
Nu kunde Panda också fås med fem dörrar och visst var kupén klart rymligare än för första generation. Fiat övergav också förgasarmotorn till förmån för elektronisk insprutning från Bosch. Säkerhetstänktet höjdes, bland annat genom införandet av airbag för föraren. Oklart om det var just denna säkerhetsskärpning som bidrog till att motorjournalisternas utsåg Fiat Panda till årets bil år 2004. Eller så hänfördes de av att fyrhjulsdriften i 4x4-versionen nu var utrustad med viskokoppling.
Ingen Sverigesuccé
Med andra generations Panda flirtade tillverkaren även med skåpbilsmarknaden, genom en särskild skåpbilsvariant av Panda. Dock, i just det fallet, utan fyrhjulsdrift. I princip rörde det sig då bara om att plåt ersatte fönster från B-stolpen och bakåt. Mycket mer än så krävdes inte för att ge modellen en mer kommersiell funktion ansåg Fiat.
Icke desto mindre, succé i Fiats försäljningsbok blev det ändå för andra generationens Panda.
Tilläggas ska att bilden visar en vanlig tvåhjulsdriven Panda av andra generation, inte den särskilda 4x4-versionen.
Även den tredje generationens Panda släpptes i ett särskilt 4x4-utförande. Nu har modellen permanent fyrhjulsdrift som kan styras elektroniskt och är utrustade med självlåsande differential, som kan fördela drivningen mellan hjul på samma axel beroende på vilket hjul som för stunden har bäst grepp.
Utomlands behöll Pandan sin popularitet, men på svenska breddgrader blev modellen aldrig någon formidabel succé. Men en förklaring till det fortsatta framgångskonceptet utomlands torde varit de ännu relativt kompakta yttermåtten som lär ha passat de mest tätbefolkade urbana storstadsmiljöerna bra.
År 2019 hintade Fiat om att en elversion av Panda 4x4 kunde vara aktuell, med en elmotor ansluten mot bakaxeln. Men nu har tillverkaren av allt att döma beslutat sig för att lägga ned tillverkningen av sin allhjulsdrivna Pandan.
Modellen går inte längre att beställa och det finns så här långt inga signaler från Fiat att en efterträdare till Panda 4x4 är att vänta.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 7 december 2022 Köpte en när den kom 2013…
- 22 november 2022 Ja, även jag tror som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.