Omarbetade motorer, nya LED-lampor och fler förarhjälpmedel.
Italienska crossovern 500X får ett ansiktslyft. Utsidan har fräschats upp med LED i strålkastare och baklyktor.
Fiat har också sett över motorutbudet och utlovar 20 procent lägre förbrukning. De turboladdade bensinmotorerna är utrustade med partikelfilter och ska leva upp till avgaskrav Euro 6/D-TEMP. De är antingen trecylindriga eller fyrcylindriga med 110, 120 eller 150 hästkrafter.
De tre dieselmotorerna med stop/start-funktion har också omarbetats för att nå avgaskraven och använder sig av SCR-rening med ADBlue. De är på 95, 120 eller 150 hästkrafter. Bensinmotorerna är framhjulsdrivna, medan den starkaste dieseln går att få med fyrhjulsdrift.
Bilen har begåvats med standardmonterad förarassistans som filhållningsassistent och skyltavläsning. Autobroms verkar vara tillval, likaså automatisk avbländning av helljus och döda vinkelnvarnare.
Infotainmentsystemet Uconnect är av senaste versionen och det finns uppkopplingsmöjlighet med Android Auto och Apple CarPlay.
I Europa finns flera versioner att välja på med varierande styling: Urban, City Cross och Cross. Urban är standardversionen medan City Cross har omdesignade hasplåtar och en annan sorts stötfångare. Toppversionen Cross har förutom City Cross-detaljerna också takbågar.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500X?
Fiat har också sett över motorutbudet och utlovar 20 procent lägre förbrukning. De turboladdade bensinmotorerna är utrustade med partikelfilter och ska leva upp till avgaskrav Euro 6/D-TEMP. De är antingen trecylindriga eller fyrcylindriga med 110, 120 eller 150 hästkrafter.
De tre dieselmotorerna med stop/start-funktion har också omarbetats för att nå avgaskraven och använder sig av SCR-rening med ADBlue. De är på 95, 120 eller 150 hästkrafter. Bensinmotorerna är framhjulsdrivna, medan den starkaste dieseln går att få med fyrhjulsdrift.
Bilen har begåvats med standardmonterad förarassistans som filhållningsassistent och skyltavläsning. Autobroms verkar vara tillval, likaså automatisk avbländning av helljus och döda vinkelnvarnare.
Infotainmentsystemet Uconnect är av senaste versionen och det finns uppkopplingsmöjlighet med Android Auto och Apple CarPlay.
I Europa finns flera versioner att välja på med varierande styling: Urban, City Cross och Cross. Urban är standardversionen medan City Cross har omdesignade hasplåtar och en annan sorts stötfångare. Toppversionen Cross har förutom City Cross-detaljerna också takbågar.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500X?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är vilka motorer som kommer till Sverige, Fiat.se listar bara bensinmotorerna på uppdaterade 500X - vore trist om inte dieseln kommer.
500X var en katastrof bil som drog ofantliga mängder bränsle. Trots dieselmotorn kan den lätt dra mer än tex en Octavia med bensin motor. Nu lovar de 20% mindre förbrukning, hur då?
Min 500X 1.6 Multijet med 120-hästars dieseln har över 5800 mil dragit 0.56 liter/mil. Och på vilka grunder kan 500X räknas som katastrofbil? Inget man läst om i varje fall! Har haft min i 3 år nu och är mycket nöjd med den!
Styggavargen, du tänker troligen på den fyrhjulsdrivna versionen - fyrhjulsdriften gjorde den tung och därmed drog den bränsle. Den framhjulsdrivna versionen drog inte mer än andra bilar i klassen. 1.6 120 hk dieseln var riktigt snål!
De nya bensinmotorerna är 20 procent snålare. Den nya lilla 1.0 motorn på 3-cyl har inte funnits i programmet tidigare och är en turbomotor på 120 hk och påminner mycket om konkurrenternas motorer i tekniska specifikationer. Hur den presterar i verkligheten får vi se, den är helt ny så jag har inte sett den än. :) Förfinad motorstyrning, lägre friktion, bättre insprutning... Enligt specifikationerna är den snålare än 1.6 sugmotorn på 110 hk. 1.4 motorn på 150 hk är en utveckling av den tidigare 1.4 Multiair turbo. Man har förändrat multiair-systemet, men jag kan inte de tekniska detaljerna, den är såpass ny så jag har inte hunnit läsa in mig på den. :) Men det är helt klart en uppdatering av Fiat/Alfas klassiska 1.4 turbo som finns i flera modeller från koncernen. Jag noterar den är på 150 hk medan den förra var på 170 hk.
Och dieslarna har fått ny motorstyrning och insprutning för att vara snålare än förr, och 150 hk istället för 140.
Jag tycker 500X är en utmärkt bil som ser trevlig ut. Bagageutrymmet är lite litet, formerna är för runda för att vara praktiska, och fjädringen är inte så mjuk som jag skulle önska, men bilen är trevlig att köra och ja charmig helt enkelt.
Ursäkta, det var den fyrhjulsdrivna jag tog upp som exempel. Men även en förbrukning runt 0,55 liter per mil för en liten diesel driven bil i Golf klass är mycket, direkt dåligt faktiskt.
Styggavargen, nu vet vi inte hur Huko kör... Bilen är ju faktiskt rätt rolig att köra och det kan ju påverka förbrukningen. ^^ Sen vet vi inte om hans blandning av stad/landsväg, jag antar att 0,56 l/mil är blandad körning dvs inklusive stadskörning. Det tycker jag isåfall inte är en dålig siffra alls.
Min förbrukning på 0.56 liter/mil är till ganska stor del stadstrafik och "kortkörningar" så det är nog ganska bra ändå! På rena långkörningar som t ex 450 mil ute i Europa låg jag på ca 0.47 liter/mil. Och som svar till Raphael och Styggavargen om min körstil så kan jag meddela att den inte är av "gubbmodell" eftersom det ju är så att bilen är rolig att köras.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.