Fiats lågprisutmanare till bland andra Volkswagen Golf och Kia Ceed har funnits på marknaden i fem år, men har inte lyckats utmana konkurrenterna när det gäller försäljning.
Totalt har 2 700 exemplar av Fiat Tipo registrerats i Sverige, och Volkswagen säljer därmed 44 exemplar av Golf för varje Fiat Tipo som rullar ut ur bilhallen.
Inte heller i Vi Bilägares test gick det särskilt bra för Tipo: ”Den dras med en rad mer eller mindre allvarliga brister som gör att den är chanslös i testet. Dessutom är den, enligt våra kalkyler, dyrare att äga”, blev domen.
Nu ger sig Fiat på att uppdatera Tipo och lägga till en ny modellvariant som kanske kan öka försäljningen. Fiat Tipo Cross är en upphöjd version av både halvkombi- och kombiversionen som är sju centimeter högre och har plastdetaljer på sidorna för att ge ett tuffare intryck.
Fiat Tipo får även en ny front med LED-strålkastare och ett uppdaterat infotainmentsystem. Fyrhjulsdrift verkar dock inte vara aktuellt.
Läs också: Väcker liv i ”Polski Fiat” – 20 år efter nedläggningen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tuffare intryck, hahaha.... asfult och opraktiskt när det blir solblekt och grått och dassigt. Vill folk verkligen ha detta?
Orange som modet föreskriver. Vill minnas att det var Renault som var först ute med det, genom Scenic Xmod som var i orange och med säkerhetsbälten i orange.
Fiat Tipo/Aegea är väl en rätt lyckad satsning som överlevt långt längre än vad dåvarande VD Sergio Marchionne (RIP) då förutsåg. I andra länder har den fått bra betyg och efter att ha testat modellen i Sverige så har jag svårt att se att det inte skulle vara ett av de bättre alternativen i sin prisklass.
Bara Dacia, som jag upplever som betydligt sämre gällande både byggkvalitet och design, som kommer ens nära prismässigt. Koreanerna, som nu förvisso är bättre än denna (åtminstone Tipo 2016-2020), innebär att du får gå ner en storleksklass för att hålla priset. Det är väl rätt givet att Tipo inte är en Golf Variant (samma storlek) men den är 30-40% (!!) billigare.
Tycker att Fiat, i just detta fall, har varit smarta med sina långa produktioncykler, standardiserade motorer från Polen och samarbeten med Turkiska produktionsanläggningar. Som någon påpekat är Tipo tillverkad i Turkiet, som ett samarbete med Topas.
Faktum är att det är en serie av lyckliga omständigheter som gjort denna bil möjlig:
1. Motorerna är tillverkade i Polen med en låg Zlotr i given stund
2. RnD delvis i Argentina som knappt har en valuta värd namnet
3. Turkisk Lira har sjunkit 80% gentemot Euro under Tipos livstid och man hade avtalskostnaderna dikterade i den turkiska valutan.
4. Tipo säljs i många andra länder, under andra namn, där hårda utsläppsregler inte varit gällande (man har därmed kunnat förfina befintlig teknik (Start/stop, mildhybrid, turbo, viktreducering etc) istället för att behöva göra något helt nytt för EU-marknad) .
Jag tycker Cross-versionen känns som ett bra tillskott och jag hade gärna köpt den om det inte vore för att även indikerade 121g CO2/km skulle innebära svidande Malus med föreslagna svenska regler för 2021. Det ryktas komma en mildhybrid nästa vår (såsom för Panda och 500) och då kanske man når 100g CO2/km som kanske är gångbart för 2-3 år till (så en leasingperiod).
2023, vid nästa cykel, är det nog många Fiat-bilar som däremot behöver pensioneras. Jag misstänker att man då närmat sig 250.000SEK för vissa familjestora elbilar och med 70.000kr i supermiljöpremie (om kvarstår) så är det svårt att motivera till annat. Köper de utsläppsrätter av Tesla tills dess så hinner samarbetet med PSA (under Stellantis-flagg) komma igång och även Fiat har elbilar som fokus.
Tycker det är bra att alternativ för alla samhällsklasser finns fram tills dess..
Rasmus, helt ärligt...tycker du denna modell är något bra år 2020? Vi verkar ha väldigt olika uppfattningar. Du snackar om bra samarbeten och produktion i låglöneländer, tyvärr får du sällan en produkt så mycket billigare...de flesta pengarna hamnar som vinst hos företagen. Jag skulle nog säga att denna modell är omodern redan som ny. Visst, jag är definitivt ingen köpare av denna modell...och antagligen inte andra Fiat modeller heller och jag tror även att denna modell kommer att vara rätt dyr i förhållande av vad man får.
Gäsp.. vilken trött bil. Tyvärr Fiat! Raka motsatsen till nya 500e.
Styggavargen ”Till vad man får” kan ju tänkas tolkas väldigt brett.
Håller man sig till att man får en fullstor kombi, ny, från 149.000kr så finns väl inga konkurrenter förutom Dacia?
Har man bara 150.000kr att spendera så spelar det väl i praktiken ingen roll vad du fått extra för 225.000kr? Med annan matematik så duger ju inte heller en Kia Sorrento mycket till om man jämför med vad man får för 650.000kr (procentuellt samma prisskillnad från listpris).
I tyska och engelska tester påpekas alltid att man inte får mer bil för dessa pengar, men klart man får mer bil för mer pengar. Ingen som påstått att det är en bra bil, men kanske ändå det bästa för pengarna.
Nog hade den dugit till mig, trots att jag i praktiken inte tillhör gruppen som behöver välja från givet prissegment.
Jag tror den kommer sälja som smör, likt den första serien. Om det sedan finns de som anser dessa köpare vara idioter bryr sig säkert varken köparna eller Fiat om :)
Jag måste hålla med Ulf Johansson, om Turkiet ska vara med och ta in pengar så får det då inte bli mina oavsett hur bra bilen är!
Men även om bilen vore tillverkad i ett normalt land tror jag den får det svårt, det verkar som Fiat faller tillbaka och passar bäst i sydeuropa.
Det var annat på 1950-1970-talet, då hade man flera konkurrenskraftiga, roliga modeller, som tyvärr inte upptäcktes här i Sverige.
Fiat är ingen höjdare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.