FIat Tipo 2016.
Fiat återanvänder ett gammalt namn och introducerar en ny kompaktsedan för den europeiska marknaden.
Fiat Tipo var en liten bil i C-segmentet som introducerades i slutet av 1980-talet och producerades fram till mitten på 1990-talet. Nu återuppstår modellnamnet i och med att Fiat offentliggör nya Tipo.
Den bygger på konceptet Aegea som presenterades i Istanbul Motor Show i våras. I Turkiet, som är bilens tillverkningsland, behåller den sitt ursprungliga namn Aegea, men i resten av Europa kommer kompaktsedanen att heta Tipo.
Lastutrymmet är på 510 liter och det finns fyra motoralternativ, varav två diesel- och två bensindrivna. Samtliga kan utrustas med manuell eller automatisk växellåda och har en effekt på mellan 95 och 120 hästkrafter. Den mest energieffektiva motorn drar 4,0 liter per 100 km.
På infotainmentsidan erbjuds Fiat/Chryslers system Uconnect med femtums pekskärm.
Fiat Tipo kommer till Sverige under första kvartalet 2016. Några priser är än så länge inte officiella.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Tipo?
Den bygger på konceptet Aegea som presenterades i Istanbul Motor Show i våras. I Turkiet, som är bilens tillverkningsland, behåller den sitt ursprungliga namn Aegea, men i resten av Europa kommer kompaktsedanen att heta Tipo.
Lastutrymmet är på 510 liter och det finns fyra motoralternativ, varav två diesel- och två bensindrivna. Samtliga kan utrustas med manuell eller automatisk växellåda och har en effekt på mellan 95 och 120 hästkrafter. Den mest energieffektiva motorn drar 4,0 liter per 100 km.
På infotainmentsidan erbjuds Fiat/Chryslers system Uconnect med femtums pekskärm.
Fiat Tipo kommer till Sverige under första kvartalet 2016. Några priser är än så länge inte officiella.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Tipo?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg.
Lite synd att Fiat dras med det rykte de har i Sverige, de förtjänar ett bättre öde.
Men den svenska generalagenten verkar heller inte ha allt för höga tankar om sitt eget märke med tanke på hur återförsäljarnät, service och marknadsföring ser ut.
Det krävs en stor målmedveten långsiktig satsning för att vända ett negativt rykte, ett arbete som Fiat inte verkar vara beredd på att göra hos oss i alla fall...
Prestigelös. Helt riktigt. Fiats försäljning äger dåligt rykte i hela nord Europa, de vänder sig till bilsälj på korpen nivå och det var så som jag gick ur märket när en buskhandlare fick Fiat.
Herreje ...rena drängstugan. Frugan vägrade att ha med den "nya" att göra och det är ju inte bra för FIAT men som sagt fenomenet är vida känt och FIAT verkar ej bry sig, tur är att de har 500:an som säljer sig självt.
Tipo är inget bra namn alls men bilen i sig ser bra ut och är med i leken inför nästa bilköp då vi var riktigt nöjd med Bravo, gäller bara att finna en vettig handlare inom rimlig omkrets och det lär inte bli så enkelt.
Ett stort problem är andrahandsvärdet, att köpa en ny Fiat blir då samma som att snabbt se värdet rasa. Frågan är då om det spelar så stor roll om bilarna är bra ens.
Den modige kan väl dock göra ev fynd på begagnat, t.ex. småbilen Grande Punto som ju sägs vara riktigt trevlig (kom år 2006). Å andra sidan är utbudet på begagnat rätt dåligt i Sverige.
Den ser ju fin ut men jag är förvånad att fabrikatet Fiat finns kvar i landet då det inte verkar finnas någon gräns för hur många fel som kan begås utan att någon ingriper. Fiat är för dyr med tanke på dess marknad i Sverige och återförsäljarnätet lämnar en hel del att önska. Hoppas dock att Fiat får finnas kvar och kan lansera lite fler modeller som passar fler.
Ja, det är intressant att man lyckats slarva bort svenska marknaden. Fiat var ju faktiskt ganska stora tidigare.
Uno (som var en utmärkt bil) och Punto sålde bra, numera är Fiat väldigt litet här.
Punto och Corsa (kanske inte senaste modellen) är ju väldigt nära släktingar så tror man på Corsa så borde man ju också kunna tänka sig en Punto. Och Punto av senare årsmodeller är ju rätt trevliga både på utsidan och på insidan.
Det var väl länge sedan Fiat sålde så bra här hemma som nu? Ifjol sålde man drygt 3000. Inte så många jämfört med de stora jättarna kanske men bara femhundra färre än Honda t ex. Men nog är det långt från glansdagarna ändå givetvis.
Visst har man slarvat mycket från Generalagentens sida genom åren men när de nu kör i egen regi så är de väl mer seriösa än på länge och nu har man ju också byggt ut ÅF-nätet till att även omfatta Sverige norr om Sundsvall vilket gläder oss som råkar ha den idag något udda läggningen att föredra italienskt.
Den här gillar jag då jag även har den ännu mer ovanliga läggningen att gilla sedaner och rätt prissatt så kan de nog kränga några stycken. Hoppas att den i toppversionen kommer som sexton-ventilare och då liksom originalet får "Sedicivalvole" textat på bakstammen och gärna heldigital instrumentering också.
Om så vore..
Snygg bil tycker jag, körde flera olika för många år sedan. 1100, 127, 124 Coupé, och Uno 70. Minns dom med glädje. Får hoppas att dom får en seriös kedja av återförsäljare, det är Fiat värd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.