2009 inledde italienska Fiat och amerikanska Chrysler ett sammarbete som till en början innebar att Fiat fick 35 procent av ägandet i Chrysler.
Nu är det bestämt att Fiat tar över Chrysler helt och hållet. Fiat köper de återstående 41,5 procenten av aktierna från en fond kopplad till fackförbundet United Auto Workers, UAW. Avtalet ska undertecknas senast den 20 januari.
Fonden får totalt 3,65 miljarder dollar av Fiat och Chrysler samt ytterligare 700 miljoner dollar som kommer att betalas av Chrysler vid senare tillfällen. I och med detta köp blir bilkoncernen den sjunde största i världen med totalt sex miljoner sålda bilar årligen.
Diskutera: Vad tycker du om att Chrysler blir helägt av Fiat?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja vad ska man säga?
Det har ju visat sig att Chrysler haft en betydligt bättre försäljning än Fiat under 2013 så det är väl en klok investering av Fiat.
Dessutom får de ju möjlighet att genom namnbyten hit och dit anpassa sina bilar till olika marknader.
Man får ju tillgång till en rad klassiska namn som, t.ex.Plymouth, De Soto, Imperial, som går att använda.
Men främst handlar det ju om att få avsättning för produkterna.
Imperial skulle vara grejer om de återupplivade det men den risken är nog om möjligt ännu mer osannolik än att Fiat får en bil bland de 10 mest sålda här i Sverige i år... Plymouth tror jag väl däremot att det är få som saknar?
Men visst kan det här bli bra även om jag var skeptisk 2009. Chrysler har gått mkt bättre än förväntat och med ett samgående nu får Fiat betydligt bättre framtidsutsikter vilket även reaktionerna idag visat.
Jo Rålle, jag saknar Plymouth Barracuda!
Hehe, jag har också en del såna där böjelser. Jag är väl en av väldigt få som gärna skulle vilja se en återuppståndelse av t ex Simca eller varför inte Autobianchi för att nu vara lite mer on topic.
Klart man vill se en ny Babararacucudada :-P
http://www.youtube.com/watch?v=OMG47i2q5iE
Ja kvalitén i Fiat och Chrysler är väl ganska lika så det kommer nog att gå bra.
Intressant affär, som i sitt upplägg är olaglig i de flesta länder. Undrar hur man kan genomför detta? Fiat köper nämligen Chrysler för att man vill åt dess kassa och man genomför köpet genom att Chryslers får stå för 2/3 av köpeskillingen.
Jag är inte övertygad om att upplägget godkänns - då det sannolikt är olagligt t.o.m. i USA.
Är inte så insatt i Fiat/Chrysler men innebär detta att namnet Chrysler försvinner?
Känns lite märkligt om Chryslerbilarna döpts om till Fiat även i t.e.x USA?
Har redan lite svårt att förlika mig med Voyager med ett Lanciaemblem men man kanske vänjer sig?
Dock känns fortfarande inte Daewoo som Chevrolet men men ...
Vi får nog tvingas att vänja oss vid sådana här affärer framöver och inse att fler fabrikat kommer att försvinna.
Nu kommer knappast Chrysler att den närmaste tiden expandera sina märkesnamn, detta därför att det kostar för mycket att ha dem. Tvärtom så finns planer på att lägga ner Dodge för personbilar och enbart ha kvar det för nyttofordon. Detta därför att Dodge och Chrysler kannibaliserar på varandra och leder till en otydlig profil, även om har funnits planer på att Dodge skulle stå för budgetbilarna och Chrysler skulle vara premium och det finare märket - som det en gång har varit.
Men framtiden får utvisa vad som händer. Rent praktiskt innebär inte detta uppköp annat än att Fiat får större del av Chryslers ekonomiska resurser, nu när Fiat blir fullständiga ägare. Produktmässigt så är det redan Fiat-tekniker och Fiat-designers som styr Chrysler sedan några år tillbaks.
Jag saknar Plymouth Plaza. Var mycket vanlig som både polisbil och taxi i Stockholm när jag var grabb. En mycket integrerad del av min barndom. En fantastisk bil med stora fenor där bak. Blev senare utbytta mot Opel Kapitän. Vilket nerköp!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.