Som ett resultat av samarbetet mellan Opel och Fiat kommer nu Fiat Doblò i ny skepnad. Nya generationen Combo baseras på den italienska skåpbilen, både vad gäller plattform och exteriör formgivning. Endast emblem och detaljer i fronten är unika för Combo.
Bilen erbjuds i ett flertal versioner, som utgår från en personbilsvariant och en skåpbilskaross. Skåpversionen finns med två axelavstånd (2 755 mm eller 3 105 mm), två takhöjder (1 850 mm eller 2 100 mm) samt med en eller två skjutdörrar. Familjefraktaren erbjuds i sin tur med fem eller sju sittplatser, baklucka med gångjärnen upptill och två skjutdörrar.
Motorprogrammet omfattar fyra dieslar, en bensinare och en gasmotor. Den som föredrar diesel kan välja mellan 1,3 CDTI (90 hk), 1,6 CDTI (90, 105 hk) eller 2,0 CDTI (135 hk). Gasvarianten levererar 120 hästkrafter medan bensinmaskinen på 1,4 liter ger 95 hästar.
Kraften skickas till framhjulen via en fem- eller sexväxlad manuell låda eller en femstegad automat som kombineras med stopp/start-teknik.
Säljstart våren 2012
Bland standardutrustningen finns klimatanläggning, ratt som kan ställas in i höjd- och djupled, krockkuddar och ABS-bromsar. Huruvida antisladdssystem blir standard i Sverige är fortfarande oklart, enligt Annica Troedsson, informationschef på Opel Sverige.
– Det finns som tillval på alla modeller, men vi har inte bestämt hur vi ska göra med den svenska specifikationen, säger hon till Vi Bilägare.
Nya Opel Combo börjar säljas hos svenska återförsäljare under våren 2012.
Diskutera: Vad tycker du om nya Opel Combo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rubriken är fel. Det är inte Opeln som blir en Fiat eftersom Fiat var först. Det är Fiat som förvandlas till en Opel. Nya Opel Combo är en Fiat Doblo med Opel-märke i fronten.
Rahpael:
Åtgärdat.
/Fredrik Diits Vikström
Säkert en bra bil att åka i. Tyvärr så har inte GM lärt sig att de inte kan få Opel att bli ett Premium-märke om de fortsätter med sin rebadging. Fast det kanske inte är målet och då är det ju inget fel i tilltaget. :)
StefanH: Nej precis, alla bilmärken måste ju inte vara premium, men det verkar nästan som att alla bilmärken verkar vilja se ut som premium-bilar på något sätt.
Och ja, här kan vi verkligen snacka om re-badging. Förstår inte varför man ska köpa Opel-versionen i stället för Fiat-versionen?
Med en lite softare/gumerad yta på knappar/hårdplastpaneler anser sig många märken idag vara "premium"...
Opels modeller av idag har en känsla i inredning/detaljer som väl matchar tex VW. Man har dock aldrig utgett sig för att vara ett premiummärke och det är väl inte heller avsikten med denna brand-badging.
Spara utvecklingskostnader heter orsaken.
GM/Opel får altid kritik för detta men faktum är väl att det finns massor med liknande lösningar att klaga på.
Renault Kangoo finns som Peugeot Partner/Citroen Berlingo/Nissan Kubistar för att ta ett exempel i samma bilklass som Opel Combo.
Nej Lars. Renault Kangoo delar bara med Nissan (Renault äger en stor del av Nissan så det är i princip nästan samma företag).
Citroën Berlingo/Peugeot Partner är en helt annan bil än Renault Kangoo/Nissan.
@Raphael. Förlåt, fel av mig. Dom är dock så in till förväxling lika så de kunde varit" the same shit"(bra bilar dock).
Får ändra mig till att Kangoo/Kubistar samt Berlingo/Partner då är två exempel på brand-badging i Opel Combos klass.
båda ligger i samma segment-rost segment
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.