Fiat Chrysler Automobiles samarbetar redan med Guangzhou Automobile Group och bygger Jeep Cherokee i deras kinesiska fabrik. Nu sägs flera kinesiska företag vara intresserade av att köpa Fiat Chrysler.
Bilföretag i Kina sägs vara intresserade av en försäljning.
Fiat Chrysler Automobiles chef Sergio Marchionne har länge försökt föra samman företaget med en annan biltillverkare och nu verkar hans blick vara vänd mot Asien. Enligt källor som pratat med Automotive News har ett kinesiskt bilföretag redan ha lagt ett bud på Fiat Chrysler, men det avvisades då det ansågs vara för lågt.
Det kinesiska intresset kvarstår dock fortfarande. Det är inte bekräftat vilka företagen är men enligt Autmotive News skulle det kunna vara Dongfeng, Great Wall, Guangzhou (som redan till viss del samarbetar med FCA) eller Volvos ägare, Geely.
Orsaken till att kinesiska företag intresserar sig för Fiat Chrysler är deras globala nätverk med fabriker, återförsäljare och produkter. Den kinesiska regeringen vill att landets företag ska expandera och investera utomlands, och bli starka på bilmarknaden med hjälp av framgångssagor som den med Geely och Volvo.
En eventuell försäljning av Fiat Chrysler skulle inkludera Jeep, Ram, Chrysler, Dodge och Fiat, men inte Maserati eller Alfa Romeo som i så fall blir fristående.
Diskutera: Hur tror du det skulle gå för Fiat Chrysler med kinesisk ägare?
Det kinesiska intresset kvarstår dock fortfarande. Det är inte bekräftat vilka företagen är men enligt Autmotive News skulle det kunna vara Dongfeng, Great Wall, Guangzhou (som redan till viss del samarbetar med FCA) eller Volvos ägare, Geely.
Orsaken till att kinesiska företag intresserar sig för Fiat Chrysler är deras globala nätverk med fabriker, återförsäljare och produkter. Den kinesiska regeringen vill att landets företag ska expandera och investera utomlands, och bli starka på bilmarknaden med hjälp av framgångssagor som den med Geely och Volvo.
En eventuell försäljning av Fiat Chrysler skulle inkludera Jeep, Ram, Chrysler, Dodge och Fiat, men inte Maserati eller Alfa Romeo som i så fall blir fristående.
Diskutera: Hur tror du det skulle gå för Fiat Chrysler med kinesisk ägare?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Den kinesiska regeringen vill..." -jo, de är duktiga, kineserna. Här i Sverige så vill regeringen ingenting annat än att sakta fasa ut och lägga ned alla verksamheter som kan vara bra för Sverige.
En stor skillnad mellan Kina och Sverige är att kinesiska staten äger alla företag och verksamheter i Kina, det finns alla varianter från helägt till halvägt, men kinesiska staten har ägarintresse och inflytande i dem alla. Även de utländska företag som har verksamhet i Kina är tvungna att göra det ihop med en kinesisk partner, som alltså kontrolleras av kinesiska staten.
Många jobb har flyttats till Kina därför att den kinesiska staten håller nere lönenivåer samtidigt som det saknas krav på goda arbetaförhållanden. Detta innebär låga produktionskostnader som västvärlden inte kan konkurrera med.
Den kinesiska staten använder sina företag och banker för att öka sitt inflytande och makt i världen. Det handlar om geopolitik.
Man kan erövra världen genom militära insatser och våld, eller som kineserna, via riktade ekonomiska aktioner.
Jag tror alldrig på att ge dominans inom en marknad till ett specifikt land och särskild inte kina.Då det enkelt blir dom som bestämmer marknad på alla valutor och trendsetter "kriserna". Valet är ju självklart men det handlar bara om förtjänst till bolagen ifråga,där det helt enkelt blir " billigare".Att sälja ut sig till dom som har råd är inte en lösning.Skapar arbetslöshet,miljöfusk och bilar som rostar på 3 år.som volvo älskare t.ex.hadde jag alldrig kjöpt chinesisk volvo särskild inte om den är begangnad.Det är ungefär som deawoo med chevy emblem.
Geely har dementerat att de har intresse av FCA. Dongfeng kan vi nog avskriva också eftersom de har en ägarandel i PSA och samarbetar med dem. Återstår Great Wall och Guangzho, där är väl Guangzho mest intresserade då de redan samarbetar med FCA. Jag tror absolut det finns möjlighet att de köper in sig i FCA, men jag tror inte på ett helt övertagande.
Samtidigt som Kinesiska staten uppmuntrar till investering i europeisk bilindustri, så stryper Kina investeringar i sport, rekreation, hotell, spel och nöjesbranschen. Kina styr vad detas företag får och inte får investera i. Det är statlig styrning hela vägen.
Det bliver spændende at se hvor mange kinesiske biler vi kommer til at se på vejene i Europa om få år :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.