Den som hittar fel i Fiat Chryslers infotainmentsystem uConnect kan få en belöning.
Följer i samma hjulspår som Tesla. Belöningen kan vara allt mellan motsvarande 1 300 kronor till 13 000 kronor.
För ett år sedan lyckades dataproffsen Charlie Miller and Chris Valasek att hacka sig in i Fiat Chrysler Automobiles infotainmentsystem uConnect och därigenom fjärrstyra en Jeep Cherokee. Då sa FCA att man uppskattade Millers och Valaseks arbete att hitta felet men avrådde från att äventyra säkerheten för andra.
Nu går biljätten ut med ett belöningsprogram för de som kan hitta säkerhetsluckor i deras system. Den som rapporterar in fel via bugcrowd.com kan få allt mellan motsvarande 1300 kronor upp till 13 000 kronor. FCA är andra biltillverkare efter Tesla att erbjuda pengar till de som kan larma företaget om brister i systemet.
Tesla, som också använder sig av Bugcrowd, har redan betalat ut 132 belöningar till hackers, enligt Automotive News.
Diskutera: Vad tycker du om belöningssystemet?
Nu går biljätten ut med ett belöningsprogram för de som kan hitta säkerhetsluckor i deras system. Den som rapporterar in fel via bugcrowd.com kan få allt mellan motsvarande 1300 kronor upp till 13 000 kronor. FCA är andra biltillverkare efter Tesla att erbjuda pengar till de som kan larma företaget om brister i systemet.
Tesla, som också använder sig av Bugcrowd, har redan betalat ut 132 belöningar till hackers, enligt Automotive News.
Diskutera: Vad tycker du om belöningssystemet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta gör de för att de vet att de inte klarar av att få fram ett säkert system. Så illa är det.
Det var dåligt betalt, jag kan tänka mig att dom som sysslar med bilstöder kan betala mycket mer
Detta är ett för företagen mycket billigt sätt att få buggar i programmet fixat.
Blir ofta så att när en bugg är fixad så orsakar detta en ny bugg som man inte har tänkt på.
Kolla datorer idag som vi har haft och använt sedan slutet på 80-talet. Det finns fortfarande buggar och operativsystemen är fortfarande lika osäkra och fulla av hål som tillverkarna ständigt försöker täta.
Kan man hacka NASA idag så kan man hacka bilar precis när som helst. Bilar kommer troligen inte ha samma säkerhetssystem som NASA i sina datasystem.
Varför inte kalla det för informationssystem istället. Det kan jag ju stava till men inte till det där fot-någonting. Använd gärna korrekt svenska uttryck när det finns.
Smart och billigt sätt för firmorna att få gratis uppdatering. Nåja, nästan gratis.
Instämmer benny, idag används alltmer engelska ord i media trots att det finns korrekta svenska ord för det som avses. Förstår inte riktigt denna vurm för att blanda in engelska i svenskan hela tiden.
Även om infotainment är lite av ett buzzword så tycker jag det fungerar bra. Det är ju inte ett rent informationssystem då det även levererar underhållning så ordet passar rätt bra. Tror det hade varit svårt att hitta ett svenskt ord som passar bättre utan att det låter löjligt.
Säkerhetsluckor har alltid funnits, kassaskåp, billås och IT-system spelar ingen större roll, det byggs av människor och knäcks av människor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.