Fiat står för små bilar och med rymliga småttingar startar en ny importör sin drive för att få svenskarna att köpa italienskt.
För drygt ett år sedan bytte Fiat generalagent i Sverige. Flytten gick till
Uppsala och före detta Mazdaimportören Olle Olsson. Nu har den nya orgnisationen
byggts upp. Fiat finns att köpa hos 45 återförsäljare. De utökar nu sitt
bilprogram med den högt uppbyggda Idea.
Det är en äkta Fiat: blott 393 cm
lång men nästan lika hög som bred och förvånansvärt rymlig. En motor på 1,4
liter och 95 hk räcker fint i vanlig, lugn vardagskörning med lätt
last.
Utrymmena är tillräckliga för fyra vuxna, fast det finns fem
bälten. Lite bagage får också plats. Behöver bilen frakta mer grejor än
människor kan baksätet skjutas i längdled eller vikas ihop.
På gropiga
stadsgator och landsvägar rör sig Idea bekvämt. Fjädringen är rätt mjuk och det
märks när bilen svängs hårt. Den svajar.
På prislappen står 149 900 kr.
Det är inte lågt för en så liten bil, men utrustningen är tämligen omfattande.
Sex krockkuddar, CD-radio, färddator och lite annat smått och gott är standard.
Däremot är rostskyddet mediokert och Fiat vågar inte ge mer än åtta års
rostskyddsgaranti.
Samtidigt med Idea lanseras också Fiat Panda som bär
titeln Årets Bil 2004. Den fick dock bara en enda poäng från Sverige.
Vi
Bilägare testade Fiat Panda redan i nr 18 i fjol. Läs
testet här
Testad i Vi Bilägare nummer:
12/2004
Uppsala och före detta Mazdaimportören Olle Olsson. Nu har den nya orgnisationen
byggts upp. Fiat finns att köpa hos 45 återförsäljare. De utökar nu sitt
bilprogram med den högt uppbyggda Idea.
Det är en äkta Fiat: blott 393 cm
lång men nästan lika hög som bred och förvånansvärt rymlig. En motor på 1,4
liter och 95 hk räcker fint i vanlig, lugn vardagskörning med lätt
last.
Utrymmena är tillräckliga för fyra vuxna, fast det finns fem
bälten. Lite bagage får också plats. Behöver bilen frakta mer grejor än
människor kan baksätet skjutas i längdled eller vikas ihop.
På gropiga
stadsgator och landsvägar rör sig Idea bekvämt. Fjädringen är rätt mjuk och det
märks när bilen svängs hårt. Den svajar.
På prislappen står 149 900 kr.
Det är inte lågt för en så liten bil, men utrustningen är tämligen omfattande.
Sex krockkuddar, CD-radio, färddator och lite annat smått och gott är standard.
Däremot är rostskyddet mediokert och Fiat vågar inte ge mer än åtta års
rostskyddsgaranti.
Samtidigt med Idea lanseras också Fiat Panda som bär
titeln Årets Bil 2004. Den fick dock bara en enda poäng från Sverige.
Vi
Bilägare testade Fiat Panda redan i nr 18 i fjol. Läs
testet här
Testad i Vi Bilägare nummer:
12/2004
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.