Fiat 500 får nu ytterligare en version. Eller till och med två. Crossoverbilen 500X har vuxit till sig på höjden och fått tuffare design. Bilen kommer antingen med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och med tillägget Cross ska egenskaperna på sämre vägar bli än bättre.
Fiat 500X kan fås med bensinmotorerna 1,6 E-Torq (110 hk) eller 1,4 Turbo Multi Air (140 hk), den första erbjuds endast med en femväxlad låda och framhjulsdrift medan den andra kan fås med en manuell låda med sex växlar i framhjulsdrivet utförande. 140-hästarsmotorn finns även i kombination med Fiat-Chryslerkoncernens niostegade automatlåda och fyrhjulsdrift.
På dieselsidan finns tre MultiJet-turbodieslar på antingen 1,3 (95 hk), 1,6 (120 hk) och 2 liter (140 hk). Minsta motorn finns bara med femväxlad manuel låda medan mellanmotorn får den sexväxlade. Största dieseln är enda som kan fås med fyrhjulsdrift, då sköts växlingarna antingen av niostegade automatlådan eller den manuella sexväxlade lådan.
Bilen får tre körlägen som styr motor, bromsar, transmission och styrning. Auto ser till att färden blir lika delar komfortabel som bränsleeffektiv, Sport ska göra bilen mer prestandainriktad och All Weather ska säkra framkomligheten vid dåligt väglag. På 500X Cross är All Weather-läget ersatt med mer offroadorienterade körläget Traction.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500X?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan ju tilläggas att Fiat/Alfas dubbelkopplingslåda kommer till 1,4 MultiAir bensinmotorn på 140 hk och framhjulsdrift - men den kommer inte vara tillgänglig vid lanseringen av modellen utan det valet kommer i produktion några månader efter. Sedan finns även 2,4 l TigerShark-motorn från Chrysler/Jeep ihop med 9-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift.
I princip så speglar motorutbudet det till Jeep Renegade, förutom den lilla 1,3 dieseln.
Fiat 500X och Jeep Renegade delar plattform och har samma 4-hjulsdrift, de byggs i samma fabrik Melfi i Italien. Jeeps Trailhawk utförande får dock ingen motsvarighet i Fiat 500 X, och Fiat har enklare drivprogram med färre valmöjligheter än Jeeps mer terränginriktade drivprogram.
Vilka motorer som kommer till Sverige, ja det får vi se... Minsta bensinmotorn lär bli 1,4l multijet på 140 hästar. 1,6l motorn på 110 hk är en etanolmotor och med tanke på att etanolen är på utdöende i Norden så tror jag inte Fiat tar in den...
Raphael @ Varför skulle Etanolen vara på utdöende? Så länge myndigheterna betraktar alla Etanolbilar som miljöbilar oavsett utsläppsnivå så är det ett enkelt sätt att slippa skatten i 5 år och därefter få låg skatt utan att behöva köpa en i alla avseenden dyr Dieselbil med allt vad det innebär för den som åker lite och kanske dessutom kör korta sträckor.
Volvo har t.ex. nu åter igen tagit upp tillverkningen av Etanolbilar med den nya 4-cylindriga 2 liters motorn.
Etanolen är på utdöende därför att det säljs allt färre etanol i Sverige. Skattereglerna för tjänstebilar har ändrats så etanol som förmånsbil inte är lika förmånligt som förr. Priset på etanol gör att det inte är fördelaktigt jämfört med bensin. Marknaden för etanolbilar har sjunkit rejält. Fiat är ett litet märke i Sverige, de har knappast råd att satsa på en marknad med specialmotorer som knappt säljs. Volvo har en annan kundkrets än Fiat, exempelvis så har Volvo flera taxibolag som kunder. För dem är det annorlunda. Jag tror knappast att Fiat 500X kommer att vara ett val för taxiflottor... Så, om vi tittar detta ur Fiats synvinkel så är etanol en marknad på dekis i Sverige och det kostar därför mer än det smakar, för Fiat, att ta in 500X med en etanolmotor. Etanolmotor skulle inte vara ett försäljningsargument för 500X. Många har lämnat etanolmarknaden i Sverige, för köparna är inte lika intresserade. Att jämföra med Volvo blir inte rättvist anser jag då Volvo i praktiken äger den svenska bilmarknaden och kan därför släppa i princip vad som helst och det blir en storsäljare. Fiat har inte de förutsättningarna, Fiat måste tänka och räkna och vara mer försiktiga och göra noggrant avvägda val vad de väljer att satsa på för modeller och drivlinor i det här landet.
"Nybilsförsäljningen av E85-bilar har tvärdött. År 2008 stod etanolen på sin dallrande topp med 25 procent eller 59 000 bilar av nybilsförsäljningen - år 2013 såldes endast 3 243 E85-bilar eller 1,2 procent av försäljningen. Detta efter flera år av betydande problem med insprutningssystem där varken bensinbolag eller biltillverkare tog anvar och en debatt om att etanol konkurrerade med mat. Spiken i kistan kom 2012: Då slopade regeringen tjänstebilsförmåner för E85-bilar, satidigt som man behöll det för alla andra typer av miljöbilar."
http://www.svd.se/naringsliv/etanolforsaljningen-sjunker-drastiskt_3514574.svd
Vadå retro, det finns knappast något som påminner om original Fiat 500 om man inte har en stor portion fantasi.
Tack för länken till SvD Näringsliv Raphael. Jag ser att Du har rätt! Men om jag skulle köpa en ny bil nu skulle jag utan att tveka köpa en etanolbil i stället bör en bensinbil och en dieselbil passar inte alls så lite som jag kör.
Äldste grabben köpte just en ny Passat etanol 2013 (trots att Passat motorerna har dåligt ryckte) eftersom V70 inte hade någon etanolmotor. Servicen har han abonnerat på i tre år för 100 kr per månad. I priset ingår olja, filter och övrig schemalagd service inkl. arbetskostnad var 1000:e mil.
Att byta olja mer sällan är inte att rekommendera oavsett bränsle om man tänker ha bilen kvar. Logiskt borde andrahandsvärdet vara högre på en etanolbil med tanke på att oljan bytts oftare, lägre skatt och lägre bränslekostnad om man kör på etanol. Jag vet att det är det omvända, men om man tänker ha bilen kvar tills att den åter blir skattefri spelar det ingen roll.
För c:a tre år sedan blev etanolen bättre specificerad vilket innebär lägre fosfatinnehåll och därmed mindre eller ingen risk för kärvande spridare. Om man ändå är orolig kan man köra på bensin helt eller delvis.
Ännu en bil med en massa plastattiraljer som på sin höjd klarar att köras på en gräsmatta.
(Fiat) Uno, jag förstår att du bullrar för du tillverkades för så länge sedan, det var ju ändå under 80-talet som du kom. Men att vara avundsjuk på din nya släkting 500X, varför det? Du kan ju självfallet inte veta något om ljudnivån i en 500X eftersom den inte har släppts ut på marknaden än, bilarna börjar leveras först under våren 2015. Det som visades upp i Paris var en s k "preview".
Hurra! Idag har jag köpt en Opening Edition med 120-hästarsdieseln. Otroligt mycket bil för pengarna. Underbar att köra och härligt att kliva "upp" i bilen.
Grattis Huko, hoppas att du blir nöjd med den.
Imorgon levereras min 500X! Hurra!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.