8-åringen Fiat 500 uppdateras.
Lilla retrobilen Fiat 500 får renare motorer och tillverkaren passar även på att ge modellen en föryngringskur på in- och utsida.
Åtta år efter debuten kommer en uppfräschning av mikrobilen Fiat 500. Hela motorprogrammet med tvåcylindriga bensinmotorerna Twinair (85 eller 105 hk) samt 1,2 (69 hk) kvalar nu in under Euro6-normen.
Senare ska även en 1,3-liters Multijet-diesel med 95 hk erbjudas, liksom en snålversion (Eco) av 1,2-liters motorn. Vilka motorer som kommer till oss i Sverige är ännu okänt.
På insidan har Fiat 500 nu infotainmentsystemet Uconnect med möjligheten till uppkopplade tjänster via smartphones från Apple eller genom Android-telefoner.
Ratten har fått nya krominfattade knappar och hela kupén ska ha blivit bättre ljudisolerad. Även chassit ska ha fått sig en översyn för ökad komfort och bättre vägegenskaper. Bromsskivorna till bilen med 1,2-liters motorn har växt i diameter men bilen kommer fortfarande inte med autobroms. Lanseringsdatum i Sverige är okänt.
Diskutera: Vilken modern retrobil skulle du kunna tänka dig att äga?
Senare ska även en 1,3-liters Multijet-diesel med 95 hk erbjudas, liksom en snålversion (Eco) av 1,2-liters motorn. Vilka motorer som kommer till oss i Sverige är ännu okänt.
På insidan har Fiat 500 nu infotainmentsystemet Uconnect med möjligheten till uppkopplade tjänster via smartphones från Apple eller genom Android-telefoner.
Ratten har fått nya krominfattade knappar och hela kupén ska ha blivit bättre ljudisolerad. Även chassit ska ha fått sig en översyn för ökad komfort och bättre vägegenskaper. Bromsskivorna till bilen med 1,2-liters motorn har växt i diameter men bilen kommer fortfarande inte med autobroms. Lanseringsdatum i Sverige är okänt.
Diskutera: Vilken modern retrobil skulle du kunna tänka dig att äga?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Söt bil men egentligen inte mycket att lägga pengarna på. Finns bättre val än denna.
Fiat 500 är en stilikon som man köper för att man gillar utseendet och känslan, det är en bil som helt handlar om känsla. Sedan så är motorerna både trevliga och underhållande, och den är välutrustad med bra infotainment-system, den går snålt, den är lättparkerad och den är trevlig och rolig att köra. Uppdateringar för komfort gör bilen ännu bättre. När vi talar om bilar i mikroklassen så är Fiat 500 definitivt den charmigaste, som fortfarande även kan köpas på enbart rationella argument också för det är ett väldigt ekonomiskt val.
Har haft denna som hyrbil (gamla 1,4 motorn) några gånger och det är en riktigt charmig bil.
Väljer man varianten med något bättre stolar så sitter man skönt med bra sidostöd.
Körställningen är dock inte för alla och jag upplever även att man sitter lite för högt upp. men i övrigt en kul bil att köra och man blir fortfarande glad av att se den på parkeringen (speciellt i någon retrofärg).
Varför så många cylindrar?
Det räcker väl med en!
Kan tänka mig denna med Amerikanska attribut som låsbart HANDSKFACK å modifierat chassie bl.a. :)
Föryngringskur och retrobil - går de begreppen verkligen ihop?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.