Lazzarini Design har monterat en Ferrari-V8 innanför bakluckan på Fiat 500. Nu letar de investerare för utvecklingen av bilen.
Modellen är baserad på en Fiat 500 och har fått ett aerodynamikpaket som bland annat innehåller en rejäl vinge och sidokjolar. Det finns också ett luftintag på taket, nytt avgassystem och förstärkt chassi.
Men det som verkligen gör 550 Italia speciell, och för den delen galen, är dess motor. En Ferrari V8 på 4.5 liter och 542 hästkrafter. Vanligtvis ger den 563 hästkrafter när den används i 458 Italia, men Lazzarini drog ner på kraften för att förbättra "grepp"...
Nu söker företaget en investerare som är villig att lägga 550 000 dollar för utvecklingen av den galna 550 Italia.
Artikeln från Automobil.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 550 Italia?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna Fiaten blir nog närmast okörbar med en sådan motor. Finns väl varken bromsar eller väghållning i bilen som kan matcha motorn. Men visst man kan ju ha den parkerad och skryta för kompisarna.
Kan man sätta in motorn från en Ferrari så kan man väl montera bromsar med? Skulle den bli verklighet lär den ju inte ha Fiat 500 orginalbromsar direkt...
Hjulupphängningarna behöver byggas om eftersom motorn är placerad bak, och vanliga 500 har faktiskt motorn placerad fram även om originalet från 50-talet hade motorn bak. Så man fixar till det med väghållningen också i samband med den ombyggnationen. Inget problem som jag ser det.
Renault har ju en tradition av att göra liknande...
Ta Renault 5 Turbo, med motor istället för baksäte.
Eller Renault Clio V6, med V6 motor bakom framstolarna.
Peugeot testade konceptet med 205 T16 rallyversionen, men Renault var först och de körde serietillverkning och det var ingen specifik rallymodell.
Ett försäljnings argument för Fiat 500. Gäller för biltillverkarna att ses och synas.
Nåja, det finns ju snabbare 500:or. Åtminstone rakt fram.
http://www.youtube.com/watch?v=bx4l1hbb9HU
Credit åt föraren av den lilla bomben! :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.