Fiat 500 är en charmig liten bil. Priset är hiskeligt - men med ett vackert yttre kan man komma långt.
Fiat 500 1,2 Lounge
Formen är en flört med den 500-modell som började tillverkas i Turin år 1957. I stadstrafik är 500 lätthanterlig. En extra finess är en knapp på panelen märkt "City" som gör servostyrningen extra lättgående. Bra sikt och smidigt samarbetande motor, koppling och växellåda gör körningen enkel.
För långresa med familjen finns det bättre bilar än Fiat 500. Baksätet är trångt. Takhöjden är så begränsad att de flesta vuxna som försöker sitta där, måste sitta med huvudet på sned för att få plats. Gången är struttig och däckbullret tröttande på grov asfalt. Men på små slingriga vintervägar äter bilen kurvor med glupande aptit.
Saltade vintervägar avslöjade en mindre smickrande egenskap. Fiaten är en lortgris. När de andra bilarna fortfarande såg rena ut efter 15 mil, var Fiaten nedsölad.
Säkerheten tillhör de främsta i klassen men priset är hiskeligt. Den nära kusinen Ford Ka innehåller samma komponenter men är ca 30 000 kr billigare. Men med ett vackert yttre kan man komma långt.
Fiat 500 blev Årets bil år 2008.
Formen är en flört med den 500-modell som började tillverkas i Turin år 1957. I stadstrafik är 500 lätthanterlig. En extra finess är en knapp på panelen märkt "City" som gör servostyrningen extra lättgående. Bra sikt och smidigt samarbetande motor, koppling och växellåda gör körningen enkel.
För långresa med familjen finns det bättre bilar än Fiat 500. Baksätet är trångt. Takhöjden är så begränsad att de flesta vuxna som försöker sitta där, måste sitta med huvudet på sned för att få plats. Gången är struttig och däckbullret tröttande på grov asfalt. Men på små slingriga vintervägar äter bilen kurvor med glupande aptit.
Saltade vintervägar avslöjade en mindre smickrande egenskap. Fiaten är en lortgris. När de andra bilarna fortfarande såg rena ut efter 15 mil, var Fiaten nedsölad.
Säkerheten tillhör de främsta i klassen men priset är hiskeligt. Den nära kusinen Ford Ka innehåller samma komponenter men är ca 30 000 kr billigare. Men med ett vackert yttre kan man komma långt.
Fiat 500 blev Årets bil år 2008.
FAKTA/ Fiat 500 1,2 Lounge
Modell: 4-sitsig 3-dörrars halvkombi.
Pris: Från 141 900 kr. Testbilen ca 170 300 kr.
Längd/bredd/höjd, cm: 355/163/149. Tjänstevikt, kg: 940
Släpvagnsvikt, kg: 800. Bagagevolym, liter: 185.
Motor: 4-cyl, 1 242
cm3, 69 hk vid 5 500 v/min. 102 Nm från 3 000 v/min. Kraftöverföring:
Framhjulsdrift. Femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem standard.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim 12,9 s. Toppfart 160 km/tim.
Förbrukning,
blandad körning: 5,1 l/100 km, 119 g CO2/km.
Krockprov Euro-NCAP: 5
Säkerhetsutrustning: Antisladd, 7 krockkuddar.
Rostskyddsbetyg i ViB: 2.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett av dom grövsta exemplen på marknaden angående överprissättning med hänvisning till miljöbilsbidraget.
Köp den i t.ex Tyskland 30-40000 kronor billigare.
"Men med ett vackert yttre kan man komma långt."
Sure. Fråga Carolina Gynning.
Å andra sidan är det väl dags att sänka nu när värsta hajpen har lagt sig. Och Olle Olsson Bolagen slängt in handduken.
Lätt bil - låg förbrukning i stadstrafik..
Fiat 500 - 940kg
(Fiat Uno 780kg)
En gammal VW 1200 - 760kg
Volvo S80 - 1500kg..
XC70 - 1800kg..
Det här är en riktigt dålig bil, vilket ViB även konstaterade i sitt test i fjol; obekvämt, extremt trång och bensintörstig. Ändå älskad och prisad. Den här bilens ända positiva egenskap är designen, och det är väl det som får alla att spärra upp ögonen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.