Vi har hört det förut och kommer att höra det igen – världens dyraste bil är såld. Givetvis blir också rekordsummorna allt mer löjeväckande. Den här gången landade prislappen på 52 miljoner dollar, motsvarande drygt 330 miljoner svenska kronor.
Bilen det handlar om är en Ferrari 250 GTO från 1963, en modell som bara finns i 39 exemplar och är eftertraktad som samlarobjekt. Modellen har varit rekordhållare förut, men den bil som nu har sålts slår det tidigare 250 GTO-rekordet från förra året med hela 49 procent.
Vill inte kommentera
Den nya rekordbilen har tidigare ägts av en samlare i Connecticut, Paul Pappalardo, som bland annat har deltagit i veteranbilsrace med bilen. Bilen såldes privat till en anonym köpare och Pappalardo vägrar att bekräfta eller kommentera prislappen. Tre specialister inom bilhandeln har dock oberoende av varandra bekräftat det saftiga priset för ekonomisajten Bloomberg.
Vi lär få se fler prisrekord med Ferrari 250 GTO inblandad i framtiden. De allra mest sällsynta Ferrarimodellerna, framför allt från 1950- och 60-talet, har stigit i värde med i genomsnitt 15 procent om året – de senaste 30 åren.
Diskutera: Hur mycket är rimligt att betala för en bil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
330 miljoner för en bil utan autobroms. Skandal!
Seriöst så är det ju alldeles för mycket pengar men när det finns folk som betalar samma eller mer för t ex abstrakt konst eller privat-jetar så blir inte jag upprörd. Hade jag några miljarder på kontot skulle jag också äga nån sån här eller andra klassiker.
En italiensk bil dyrast av alla. Måste svida för somliga..
Finns den i gult ?
Jag hade aldrig gett mer än 325 miljoner.
En av de vackraste bilarna som någonsin byggts men 330 miljoner?.......
Nä det tycker jag inte den är värd men någon tycker det
330 miljoner lire, då hade jag kunnat tänka mig ett köp. :)
bilen är verkligen otroligt snygg...läge för kit-car byggare att sälja en högklassig komplett rullande rörram och glasfiberkaross för kanske 200-tusen kr
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.