Under några år på 60- och 70-talet fanns Ferrari Dino på marknaden. Den drogs tillbaka eftersom det visade sig att Ferraris kunder inte var intresserade av en så billig bil. Nu kan den komma tillbaka, men inte utan friktion från Ferraris ledning.
När Ferrari lanserade Dino på 60-talet var den tänkt att konkurrera med Porsche om de mindre stenrika kunderna. Det visade sig dock att de mer stenrika kunderna inte ville beblanda sig med något budgetalternativ och modellen blev kortlivad.
Nu vill Ferraris vd Sergio Marchionne återuppliva modellen som ett ytterligare steg för att öka märkets försäljning, detta någon vecka efter att Marchionne meddelat att Ferrari har tankar på att utveckla en suv. Men han får också här mothugg från företagets ledning och säger att det finns splittring inför tanken på att göra det billigare att skaffa en Ferrari.
– Vi måste utforska nya sätt att attrahera kunder till märkets traditionella värden som stil, prestanda och motorljud innan vi nedvärderar instegspriset för märket, säger Sergio Marchionne till Automotive News Europe.
Diskutera: Vad tror du om planerna på att bygga en billigare Ferrari?
Nu vill Ferraris vd Sergio Marchionne återuppliva modellen som ett ytterligare steg för att öka märkets försäljning, detta någon vecka efter att Marchionne meddelat att Ferrari har tankar på att utveckla en suv. Men han får också här mothugg från företagets ledning och säger att det finns splittring inför tanken på att göra det billigare att skaffa en Ferrari.
– Vi måste utforska nya sätt att attrahera kunder till märkets traditionella värden som stil, prestanda och motorljud innan vi nedvärderar instegspriset för märket, säger Sergio Marchionne till Automotive News Europe.
Diskutera: Vad tror du om planerna på att bygga en billigare Ferrari?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Henrik, har punkt-tangenten på ditt tangentbord fastnat?
Det verkar ha smugit sig in massa fel i översättningen från den ursprungliga artikeln, Ferrari har aldrig haft någon modell som heter Dino utan Dino var ett eget märke där modellerna hette 206, 246 osv. Och jag tycker det låter som en bra idé, massproducera billiga Dino och minska volymen och behåll exklusiviteten på Ferrari.
Här var ett inlägg av Vorvärts som jag gärna skulle vilja kommentera (trots att det blev borttaget). Det var konstigt att det försvann för det var bara ett rätt humoristiskt inlägg om att min text var grötig.
Texten blir ruskigt svårläst när man postar här på ViB, mitt inlägg bestod ursprungligen av flera uppdelade stycken. Men när man postar inläggen så försvinner dessa och allt klumpas ihop till en text. Jag har påtalat detta ett flertal gånger, men inget har hänt.
Helt otroligt !
I texten jag skrev NU blev texten uppdelad !?!
Varför ?
Det märks mer och mer att Ferrari har (delikata) problem. Suget efter Ferraris är skyhögt över vad de kan producera, speciellt i mellanöstern (men även i västvärlden med articifiellt nedtryckta räntor i en högkonjunktur). De befinner sig i en identitetskris och detta är inte första gången !
Vi går tillbaka i tiden till mitten av 90-talet under Luca di Montezemolos styre. När de sålde 4.000 bilar per år, under mitten av 90-talet, lovade Luca di Montezemolo dyrt och heligt att aldrig sälja mer bilar än så per år för att "Ferrari måste vara exklusivt"................det blev inte så !
Andra kända citat från Luca di Montezemolo var "När du köper en Ferrari köper du en dröm". "Kunderna måste vara trygga i att Ferrari förblir en dröm, och därför ska vi sänka produktionen.".....................det blev inte så !
De byggde istället 7000 bilar per år under hans ledning för att de som alla älskar pengar (och då får inte vackra ord som "exklusivitet" stå i vägen)...........men framförallt för att det fanns ett omättligt sug efter bilarna. Och varför inte rida på en framgångsvåg ?
Till 2015 ........... I nuläget tillverkar Ferrari fortfarande cirka 7000 -7500 bilar per år, en siffra som den tidigare vd:n Luca di Montezemolo velat ligga på för att bibehålla märkets exklusivitet (hmmm var det inte 4000 bilar för att behålla denna exklusivitet några år tidigare !!!!). Sedan han avgick har dock Sergio Marchionne börjat röra om i grytan. Inom de närmsta fyra åren ska produktionstakten öka med 30 procent och målet är att tillverka cirka 9 000 bilar per år. Men trots att fler bilar kommer att rulla ut från fabriken vidhåller Ferrari att ”Vi kommer att upprätthålla vårt anseende om exklusivitet och sällsynthet, och vi kommer att styra produktionsvolymer och väntetider för att främja detta”................Hahahaha säkert :)
Till dags dato 2017 !
Ja - Folk får tycka själva precis vad de vill. Min egen åsikt är att de bara snackar skit ! Nu ska de börja bygga SUV:ar och "Lågprisbilar" - De bara snackar om exklusivitet och liknande, det är bara EN sak som spelar roll. ATT TJÄNA SÅ MYCKET PENGAR SOM BARA ÄR MÖJLIGT !
OBS - Egentligen inget fel i detta, det gör alla biltillverkare. Skillnaden är att de inte säger (eller alltid har sagt) att "vi ska fortsätta vara ett "exklusivt märke" och "vi ska hålla ner produktionen". Ferrari har historiskt alltid upprepat detta mantra...............men det har alltid visat sig att det inte stämmer ! Hyckleri !
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20130509/ferrari-ska-bygga-farre-bilar-men-oka-vinsten/
http://teknikensvarld.se/ferrari-ska-oka-produktionstakten-med-30-procent-197671/
Märklig rubrik! Dinon sålde hyfsat bra för att vara en "Ferrari". Runt 3000 ex. Förvisso inga Porsche volymer men det hade väl knappast Ferrari klarat av att bygga heller. Den fick dessutom en uppföljare i Dino 308 GT4'an med Bertone kaross. Men synd att 246'an inte byggdes längre o i fler ex!
För att klara stigande kostnader i produktutveckling och allt dyrare teknik, så behövs volymerna öka - alternativt att man höjer priserna rejält. Detta är dilemmat för biltillverkarna. Vi ser av historien att det krävs högre och högre volymer för att bära sig ekonomiskt.
Vad räknas som billig när det gäller Ferrari är det 1 million svkr eller vad
Henrik, du är inte ensam om att påtala eländet ed uteblivna radbrytningar. Extra irriterande eftersom det funkat bra tidigare.
Korta kommentarer går att radbryta på normalt sätt, men längre, då det verkligen behövs, blir massiva textblock!
Vorwärts har synpunkter på ellipsis. (Kan även kallas ellips.)
Det är alltså tre punkter på rad. Så här: … De ska vara just tre, varken fler eller färre.
Ska man vara noga, ska det vara ett mellanslag före om ellipsis ersätter ett eller flera ord. Bildar ellipsis fortsättningen på ett ord, ska det inte vara mellanslag. Ganska logiskt, faktiskt.
Exempel:
Han får säga vad han vill, men …
"Jag tycker defin…" Där blev han plötsligt avbruten av telefonen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.