Med nya tävlingsbilen F150 ville Ferrari hylla att Italien enades för 150 år sedan. Det fick Ford – som säljer pickupfamiljen F-150 – att se rött.
Den Detroit-baserade tillverkaren ansåg att Ferrari gjort sig skyldigt till namnstöld och lämnade in en stämningsansökan till amerikansk domstol.
I ett uttalande svarar Ferrari att man har mycket svårt att förstå Fords ståndpunkt i frågan. Det eftersom Ferrari F150 är en utmanare i årets mästerskap i Formel 1, inte på den kommersiella marknaden, och att bilarna därför inte kan förväxlas.
Men för att bevisa att Ferrari handlar i god tro har den italienska tillverkaren ändå beslutat att modellen i fortsättningen ska bära sitt fullständiga namn: F150th Italia.
Diskutera: Vad tycker du om namntvisten?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis Ford! Hädanefter, när jag ser en USA-Ford och tänker "En sån kanske jag skulle vilja ha" så ska jag tänka på det här och dra slutsatsen att, nej vill nog inte ha en bil från ett så småsint, gnälligt, efterblivet företag som tror att en FORMEL 1-BIL skulle kunna ha negativ inverkan på deras efterblivna rambygda lantrbruksredskaps image.
bra att ferrarri ändrade namnet. vem fan vill förknippas med skitmärke.
Heder år Ferrari som tar sitt förnuft till fågna. Annars riskerade de att tappa all form av trovärdighet. Maken till solklar namnstöld står knappast att finna. Bra att Ford är snabba och reagerar på dylika övertramp.
bozidar: Nä, tur att Ferrari ändrade namnet. Inte heller jag tror att Ford vill bli förknippat med skitmärket Ferrari.
Här är det borgare och baroner som styr. Vilken knegare bryr sig om vad som heter vad. Jag förstår ditt konsekventa tänkande Gösta. Vet du hur många som stulit ditt namn?
MVH Bohman
Ingen ädelträ i skitmärket Ferrari.
Ej premium.
Uppenbar namnstöld?! Varför i hela friden skulle de vilja ens förknippas med en redneckbil från USA?
undrar vad Ferrari (inte) sade om att Peugeot döpte en modell till 308...? Ferrari 308 är ju en klassiker...
Detta är enbart en fråga om vem som bestämmer.
INGENTING ANNAT!
Och i detta fall var det Ford.
Ferrari har sin stora marknad i USA.
Och vad den aktuella F1 bilen heter vet ändå ingen i USA...
Fords anspråk var dessutom i sammanhanget försumbara... (10 000 dollar)
Både Ford och Ferrari fick lite "gratis" reklam.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.