Nästa artikel
Ferdinand Piëch är död
Nyheter

Ferdinand Piëch är död

Publicerad 27 augusti 2019 (uppdaterad 27 augusti 2019)
En av bilvärldens mest legendariska bilchefer, Volkswagens tidigare styrelseordförande Ferdinand Piëch, har avlidit. Österrikaren och Porscheättlingen Piëch var mannen bakom Audis klassresa och arkitekten till att Volkswagenkoncernen blev världens största bilbolag.
Det var i lördags kväll som den store Volkswagenledaren Ferdinand Piëch föll ihop under ett restaurangbesök i södra Bayern. Han avled senare under natten. Piëch går till historien som en av bilvärldens största profiler.

Ferdinand föddes i Wien 1937, son till Anton och Louise Piëch. Redan som barn bevittnade han Volkswagens nutidshistoria från första parkett. Mamma Louise är dotter till Porschegrundaren Ferdinand Porsche och pappa Anton var jurist som hjälpte familjen Porsche med juridiska spörsmål. När biltillverkaren Porsche bildades i Stuttgart 1931 fick Anton Piëch en ägarandel på 15 procent och var bolagets juridiska företrädare.

Tio år senare blev Anton Piëch chef över Volkswagenfabriken i Wolfsburg fram till andra världskrigets slut. Tillsammans med Ferdinand Porsche kom Anton Piëch att spendera nära två år i franskt fängelse, anklagade för samröre med Nazistregimen.
Under 50-talet verkade Anton Piëch på olika chefspositioner inom Porsche och på det som senare skulle bli Porsche Holding, idag stor aktieägare av Volkswagen Group.

Ferdinand Piëch följde i pappa Antons och morfar ”Ferry” Porsches fotspår och började arbeta som konstruktör för Porsches tävlingsavdelning 1963. Ferdinand Piëch ledde utvecklingsarbetet av det som idag klassas som Porsches mest ikoniska tävlingsbil 917, vinnare av Le-Mans 24-timmarslopp 1970–1971.

Efter nära ett decennium hos Porsche kom Ferdinand Piëch till Audi där han blev chef för utvecklingsavdelningen och bidrog med att ta fram Audi 80 och senare Audi 100. Han initierade också Audis rallysatsning som på 80-talet som resulterade i de fyrhjulsdrivna Audi Quattrobilarna som plötsligt dominerade i rallyskogen.

Innan tiden hos Audi drev Ferdinand en egen konsultfirma och hann vara med att ta fram Mercedes femcylindriga dieselmotor. Just femcylindriga motorer kom att följa Piëch under hans tid hos Audi och sedermera Volkswagen. Det speciella femcylindriga ljudet blev ett kännetecken för Audis quattromodeller och hos Volkswagen såg Piëch till att testa lyckan med en V5-motor. Den senare hamnade dock på listan över idéer som aldrig blev speciellt framgångsrika.

Ett betydligt större misslyckande för Piëch var icke-köpet av Rolls Royce. När alla juridiska turer var klara visade det sig att Volkswagen hade köpt Rolls Royces fabriker och Bentley. Själva varumärket Rolls Royce hamnade snöpligt nog hos BMW.  

När Ferdinand Piëch tog över som styrelseordförande för hela Volkswagenkoncernen 1993 påbörjades en målmedveten expansionsplan. Bolaget led av stora förluster under den stora 90-talskrisen men bara fem år senare hade Piëch vänt miljardförluster till att plocka på sig prestigemärkena Bentley, Bugatti och Lamborghini i varukorgen. Tio år senare adderades även Scania till den mäktiga varumärkespaletten, då Volkswagen tog över majoritetsägandet från Wallenbergbolaget Investor. 

Ferdinand Piëch stora ingenjörsintresse kom att avspegla sig i flera av koncernens produkter under hans ledning. Ingenting var omöjligt. Piëch beordrade skapelser som en sportbil med 1000-hästkrafter (Bugatti Veyron) och supersnåla modeller som inte fick dra mer än 3,0 l/100 km (VW Lupo 3L/Audi A2 3L). Alla ingenjörsdrömmar var kanske ingen succé rent ekonomiskt. Med en mer konservativ ekonomiavdelning hade knappast den enorma lyxbilssatsningen på VW Phaeton, med en ny fabrik helt i glas, sett dagens ljus. Inte heller den törstiga W8-motorn för familjebilen Passat kan ha varit ekonomichefernas favoritprojekt.

Volkswagen Phaeton.

Piëch var en man som såg till att vinna sina maktstrider. I takt med att ledarrollen befästes inom företaget, desto mer produktkontroll såg Piëch till att få. Många vittnar om en hård ledarstil som inte nödvändigtvis gick ut på att ge hårtorksutskällningar. Snarare talade Piëch lugnare och tystare ju argare han blev. Många mellanchefer fick se sina karriärer avslutade med sylvass kritik serverad med iskall ackuratess.

Den senare delen av karriären kom att präglas av tuffa maktkamper snarare än galna ingenjörsprojekt. Den mest besynnerliga var ”släktfejden” mot sportbilstillverkaren Porsche som, stärka av suv-pengar från Cayenne-lanseringen, fick för sig att köpa upp en majoritet av Volkswagenkoncernens aktier. Den ekonomiska dragkampen mellan Porsche och Volkswagen bytte snabbt riktning sedan finanskrisen 2008 slagit hårt mot Porsche, vars köpiver av VW-aktier delvis skett med belånade pengar. När allt var över kom Ferdinand Piëch ut som segrare och slog spiken i kistan genom att Volkswagen istället tog över Porsche och integrerade sportbilstillverkaren fullt ut i sin storkoncern 2012.

Ferdinand Piëch förblev en maktfaktor inom Volkswagenkoncernen ända fram till 2015, då att Piëch plötsligt förlorade styrelseordförandeposten till kronprinsen Martin Winterkorn. Förlusten var förmodligen lättsmält sedan Piëch från åskådarplats kunde bevittna hur Winterkorn fick det allt varmare runt öronen medan Volkswagens dieselskandal briserade med allt större kraft. 

Ferdinand Piëch avled på ett sjukhus i Rosenheim söndagen 25:e augusti. Han blev 82 år gammal.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.