15 bilar från varierande klasser testades i senaste omgången av Euro NCAP.
Euro NCAP gick igenom hela 15 bilar under den senaste krocktestomgången. De flesta fick toppbetyg, utom fyra.
15 bilar från varierande klasser har testats av Euro NCAP. De bilar vars krocksäkerhet granskades var:
Minis nya familjekombi Clubman missade en stjärna. Att den inte fick fem stjärnor som sitt plattformssyskon BMW X1 berodde bland annat på att Clubman inte har en motorhuv som höjs vid kollision med fotgängare.
Roadstern Z4 från BMW klarade bara tre stjärnor i krocktestet, mycket beroende på att det är en gammal modell, lanserad 2009 och uppdaterad 2013, som inte moderniserats med nya säkerhetssystem, exempelvis autobroms, filkörningsassistent eller adaptiv farthållning.
Rent uselt resultat blev det för superminin Lancia Ypsilon, som med sina två stjärnor är dem sämsta bilen som testats under 2015. Under krocktestet fattade bilen eld. Lancia ska nu undersöka och vidta förebyggande åtgärder i decemberproduktionen. Modellen säljs inte längre i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
- BMW X1: 5 stjärnor.
- Lexus RX: 5 stjärnor.
- Mercedes-Benz GLC: 5 stjärnor.
- Infiniti Q30: 5 stjärnor.
- Jaguar XF: 5 stjärnor.
- Jaguar XE: 5 stjärnor.
- Opel Astra: 5 stjärnor.
- Kia Sportage: 5 stjärnor.
- Kia Optima: 5 stjärnor.
- Renault Mégane: 5 stjärnor.
- Renault Talisman: 5 stjärnor.
- Nissan NP300 Navara: 4 stjärnor.
- BMW Z4: 3 stjärnor.
- Mini Clubman: 4 stjärnor.
- Lancia Ypsilon: 2 stjärnor.
Minis nya familjekombi Clubman missade en stjärna. Att den inte fick fem stjärnor som sitt plattformssyskon BMW X1 berodde bland annat på att Clubman inte har en motorhuv som höjs vid kollision med fotgängare.
Roadstern Z4 från BMW klarade bara tre stjärnor i krocktestet, mycket beroende på att det är en gammal modell, lanserad 2009 och uppdaterad 2013, som inte moderniserats med nya säkerhetssystem, exempelvis autobroms, filkörningsassistent eller adaptiv farthållning.
Rent uselt resultat blev det för superminin Lancia Ypsilon, som med sina två stjärnor är dem sämsta bilen som testats under 2015. Under krocktestet fattade bilen eld. Lancia ska nu undersöka och vidta förebyggande åtgärder i decemberproduktionen. Modellen säljs inte längre i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men ser man på, två plåtschabrak från Frankrike fick 5 stjärnor. Måste vara som AL skriver " Det är på tok för lätt att få fem stjärnor idag" eller..........
Om man inte nöjer sig med officiella texter och rubriker utan går in och detaljstuderar materialet själv, dvs. filmerna så går det att få fram betydligt mer informationer om exempelvis byggkvalitet och göra intressanta iakttagelser som EuroNCAP helt underlåter att nämna.
Jaguar som här får beröm uppvisar allvarliga fel på byggkvaliten på både XE och XF och t.ex. när A4 förra gången testades lossnade en backspegel, studsade med stor kraft mot instrumentpanelen och sedan träffade föraren rakt i huvudet - reaktion från E. N. - Ingen alls...
Kia Optima utlöser sina krockkuddar i onödan i fel situation och bakdörren öppnas - inte ett ord nämns om det.
O.s.v.
Vidare bör det alltid noteras att de bästa siffrorna kommer från stora SUV, de har en naturlig förutsättning, en jämförelse med en vanlig liten personbil är oftast svår att göra.
Jag håller faktiskt lite med Antifeministen, men samtidigt kan man säga att köper man en helt vanlig personbil (kombi/sedan) kan man nog nästan strunta i EuroNCAP siffrorna, när man smäller in i en +2 tons SUV spelar det ingen roll hur många stjärnor den hade. Det blir mer eller mindre som att krocka med en lätt lastbil. Risken blir allt större för varje månad då fler köper tex en XC60 på 2 ton, hur stor chans har man då? Säkerheten idag går ut på att passivt skaffa sig säkerhet på andras bekostnad. Detta har länge pågått i USA och vi kommer nog se fler "Trucks" och andra större varianter på SUV's här i Sverige. Bara på sistone har jag sett modeller som finns i USA och det är tveksamt om dessa ens säljs här i Sverige!?
Ingen stor och tung bil/suv, skall ha 5 stjärnor. Därför att personer i en lättare och mindre bil riskera att förolyckas, om de krockar med den.
Fult att kopiera en text som jag har skrivit och sen inte ange källan... Det var jag som skrev den kritiska texten om EuroNCAP först, det gjorde jag för rätt länge sedan. Men jag får väl se det som en slags komplimang och smicker... Lite lustigt att en antifeminist stjäl min text, för jag är feminist. :) Och jag tycker fortfarande att något är fel när farthållare och andra elektroniska finesser får poäng i ett krocktext. Som jag skrivit - jag tror inte att jag blir mindre skadad om bilen har farthållaren i när jag krockar mot ett träd än om bilen saknar farthållare. Som sagt, blir det tvåzons klimatanläggning eller massagestolar som krav snart för fem stjärnor i Euro NCAP?
MVH AL och Antifeministen, så ni verkar inte hålla med mig om att bilar bör vara lika tunga? Mitt korståg mot SUV är mest ur miljösynpunkt, men även att de inte är kompatibla ur säkerhetssynpunkt med vanliga bilar. Är lösningen att alla skall köra omkring i en bil som väger 1900 kg eller mer? Nu när fördelningen av vikten sprids ännu mer, tex en XC90 mot en Golf så skiljer det 1 ton mellan dessa bilar. Jag vet inte hur ni ser på det men utgången för den som sitter i en bil som väger 1 ton mindre blir att denna antagligen dör, kanske redan vid en frontkollision inne i stan vid en relativt liten hastighet (ca 40-50 km/h). Per automatik så måste folket köpa bilar som väger nästan 2 ton eller mer för att känna sig säkra, och det sker nu i skrivande stund. Alla är förlorare på detta, precis alla...speciellt miljön och säkerheten. Är lösningen att jag skall sälja min Octavia som väger 1400 kg och skaffa en bil som väger 2 ton (600 kg mer att släpa runt på)? Vore det inte bättre att vi fick ner vikten på bilarna istället? Gjorde så att alla parter tar smällen gemensamt? Därför tycker jag bilar som SUV måste bort, alternativet annars är att alla måste ha det och då är vi som sagt alla förlorare. Dessutom har SUV oftast sämre vägegenskaper, lastar mindre, släpper ut mer osv...listan kan göras riktigt lång med nackdelar.
Styggavargen, visst finns ett problem med vikt men det finns ju många tunga bilar som inte är just SUV. Ska dom också bort? Och det finns ju faktiskt rätt lätta SUVar. Vi hade nyligen en diskussion på forumet om en lämplig dragbil för att dra tungt hästsläp på 2 ton (2 hästar i ekipaget). Det landade i en Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC, dvs 4-cylindrig diesel, 4wd, automat. Menar du att såna bilar inte borde få säljas?
En SUV kan ju idag bara vara en något förhöjd variant av en standardbil. Många gillar då högre insteg och bättre överblick i trafiken, faktiskt sägs vara extra populärt bland kvinnor (lite ironiskt då i feministers och miljöpartiets snack om vad vita män gör).
Jag tycker det är bättre att fokusera på våra vägar, att bygga bättre och säkrare väg. Du kan ju dessutom krocka med en lastbil (s.k. nyttofordon) och dom lär knappast förbjudas i trafiken.
Idag har ju småbilar vuxit och ligger ofta på 1200 kr, krocksäkerheten är extremt mycket bättre än förr. Vi har även alltfler system för att förebygga en krock, också det i mindre bilar.
Du har en poäng men frågan är hur hårt man ska driva en sån poäng.
Jag skulle också gärna se att man istället försökte anpassa skatten efter energiinnehåll i diesel kontra bensin så att dieselbränslet blev ca 2 kr dyrare per liter jämfört med bensin. Ekonomi är ofta bästa styrmedlet och då blir det inte lika ekonomiskt fördelaktigt att äga tunga fordon som det är idag. Och förstås då ställa högre krav på rening och höja fordonsskatt på äldre rätt orena dieselfordon. Då får du automatiskt lite mer som du vill skulle jag tro.
Vi har också diskuterats autombroms och det är ju nånting som man skulle kunna införa som lag på alla fordon som väger mer än nån vikt-gräns som är lämplig. Även det gör då fordonet dyrare och ökar chansen att tunga fordon bromsar i tid.
Har testat alla SUV jag kunnat för att försöka förstå mig på varför fler och fler väljer SUV.
Kan inte komma på något positivt med dom, bara nackdelar med usel väghållning, vindkänsliga, vingliga och kränger mer, bränsletörstigare osv. samtliga känns överhuvudtaget väldigt olustiga. Nog bara nån tillfällig innegrej el. nåt. Kanske känner man sig större genom att sitta lite högre och titta ner på andra, nåt psykiskt, vad vet jag. Hur som kommer det aldrig bli nån SUV för mig, andra får så klart göra som dom vill.
ffodil, för t.ex. en tillverkare som Volvo så har nog SUV varit räddningen. Volvo skulle möjligen inte finnas som bilmärke numera om det inte vore för SUV. En fördel man kan nämna i sammanhanget är att det finns mer plats för hybridteknik. Exempelvis Mitsubishi Outlander PHEV.
Vi har ju även en Tesla Model S, en populär miljöbil som väger över 2 ton. Snart kommer en Tesla som SUV dessutom (Model X).
Inte heller hört så mycket negativt om köregenskaperna i t.ex. Volvo XC60 eller XC90, men erkänner att jag inte kört dom och att jag aldrig själv förmodligen kommer köpa en SUV. Som jag sa, bättre då att med ekonomiska styrmedel öka kostnaderna för tunga fordon, om man nu vill minska vikten.
Den senaste miljöbilsgränsen för CO2 kan ju också lyftas i sammanhanget där det faktiskt ibland kan vara en fördel med högre vikt, det är förstås inte rimligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.